• Betüméret növelése
  • Feliratkozás a Szabd Fold Online hírcsatornára
  • Cikk nyomtatása

Ahol a szellem is jóllakik - Borzák Tibor belekóstolt a társulat menüsorába

Szerző: Borzák Tibor
SZÍNHÁZI ELŐADÁS közben vacsorázni? Bizony, egyre divatosabb. A kulináris és teátrumi élmények társítása során minden érzékre ható közösségi élmény részesévé válhat a néző. Az első vidéki gasztroszínház Kecskeméten szerveződött.

Nincsenek kőbe vésett szövegkönyvek. A rögtönzés még izgalmasabbá teszi az előadásokat
Fotó:
Ujvári Sándor

Feri késve érkezik a borkóstolóra, már csak Vera mellett van szabad hely. Hamar nyilvánvalóvá válik, hogy működik köztük a kémia, de egy komolyabb kapcsolathoz bátortalanok. Majd jönnek a jobbnál jobb borok a könnyű rozétól a testes vörösig, s amint vérré válik bennük, az érzelem is az ész fölé kerekedik. Miközben a történet formálódik, az asztal körül ülő vendégek is ugyanazokat a kiváló borokat fogyasztják. Pluszélményként izgalmas kísérletben lehet részük: a fiú és a lány a nézőkkel intim közelségben találják meg az egymás szívéhez vezető utat.

A kecskeméti Hírös Gasztroszínház fent leírt produkciója, a Fiú, leány, bor Szép Ernő írása nyomán készült. Leghabzóbb előadásuk, A nagy sörleszámolás (St. Gambrimus titka) egy-egy misztikus krimi, sörtörténeti stand up comedy és akció sci-fi ötvözete, humorral és némi delíriummal fűszerezve.

Repertoárjukban szerepel még a Carlo Goldoni Fogadósnő című darabja ihlette Mirandolina: a címszereplő ezúttal az előadás részeként a kecskeméti NPK Charolais Farm vörös démonjaként szolgálja fel a marhahúsból készült fogásokat. Szenvedélyek, ízek, zamatok és humoros történetek kavarognak a „színpadon” és a tányérokon.

– Első produkciónk felkérés alapján született meg Kecskeméten, 2014 tavaszán – emlékszik vissza a kezdetekre Tóth Ákos Károly, a Hírös Gasztroszínház művészeti menedzsere. – Mindez jó időben történt, hiszen ekkorra már érezhetők voltak a gasztronómiában történt forradalmi változások. A színházi alkotók rájöttek, érdemes eltérniük a hagyományos kereteiktől, a kultúra és az étel társítása kitörési pont lehet. Mi a vidék egyetlen gasztroszínházaként olyan műveket mutatunk be, amelyek gondolatisága közel áll a konyhaművészethez. Például a férfi-nő, a séf-fogyasztó, az ital-étel párhuzam alkalmas arra, hogy minden érzékszervre ható közösségi élményt adjunk a vendégeknek.

A kecskeméti társulat sokféle színháztörténeti előzményből táplálkozik: közel áll hozzájuk a középkori vásári komédia, a két világháború közötti magyar kabaré világa. Régi idők vándorszínészeként vagy felkapott stand uposként is megállják a helyüket. Számukra nincsenek kőbe vésett szövegkönyvek: a rögtönzés, a közönség játékba való bevonása még izgalmasabbá teszi előadásaikat.

– A hírös városban példaértékű a diákszínjátszás, egykoron tagjaink is itt bontogatták szárnyaikat. Hogy csak néhányukat említsem: Bata Éva a Vígszínház, Tolnai Hella a Szegedi Nemzeti Színház tagja, Bárnai Péter A martfűi rém című mozifilm főszereplője – meséli Sárosi Gábor, a Hírös Gasztroszínház igazgatója. – Szakmailag érdekes kihívás ennyire közel játszani a nézőkhöz, másfajta eszközök szükségesek. Nonprofit szervezetként működünk, a kezdeti tőkét a saját zsebünkből dobtuk össze. Szerény gázsit a jegyek bevételéből fizetünk a színészeknek, de reménykedünk abban, hogy lesznek majd szponzoraink is.

Ínycsiklandó legénycsalogató, Fellobbanó vágyak, Beteljesült szerelem, Mámorító kaland – íme egy menüsor a kecskeméti társulat étlapjáról, amit a Mirandolina-előadáson szolgál fel az étterem. Az ételek a gyomornak okoznak örömet – a szórakoztató játék pedig a szellem tápláléka.