• Betüméret növelése
  • Feliratkozás a Szabd Fold Online hírcsatornára
  • Cikk nyomtatása

Álmok és ébredések

Szerző: Budai Horváth József
Gyarapodik a magyar autópark: tavaly 272 ezer kocsit (közte a behozott használtakat) helyeztek üzembe nálunk, most hat hónap alatt máris 150 ezret.

Az idei első félévben 3,6 millió hazai járgány futkározott az útjainkon, így a családok csaknem fele saját négy keréken (is) közlekedik. Csak egy gond: két esztendő alatt a kocsik átlagéletkora 0,7 évvel lett magasabb, s így már a 14-et közelíti. Nem túl biztató, hogy az utóbbi időben elárasztják az országot az 500–1000 euróért (azaz 150–300 ezer forintért) hazafuvarozott külföldi roncsderbihősök, melyeknek a beszerzési ára olcsó, ám a fenntartása annál költségesebb. (Azért is írtam, hogy hazahozott kocsi, mivel a saját lábán beérkezőt a hirdetésekben rendkívüli tulajdonságként jelölik meg a nepperek.) Persze aki nem tud kicsit álmodni…

Szárnyalhatnak viszont a vágyálmok – igaz, Németországban, s ott is csak bizonyos körzetekben. A kormány és az autógyárak megállapodása értelmében kárpótolják a levegő magas nitrogén-oxid terhelésétől leginkább sújtott 14 nagyvárosból, továbbá a környékéről kiebrudalt Euro4-es és 5-ös dízelmotorral szerelt autósokat. Az autógyártók járművenként 3–10 ezer euró kedvezményt közvetítenek, ha az említett autót a gazdája modernre cseréli.

Alaposan elálmosíthatja az osztrák piacot az új károsanyagkibocsátás-mérési (WLTP nevű) eljárás bevezetése, amely a valós forgalmi körülményeket a korábbinál lényegesen hatásosabban modellezi. Az újonnan forgalomba helyezett járművek típusengedélyének megszerzéséhez szükséges ellenőrzést nem a gyártó, hanem a feljogosított intézetek végzik. Ugyanakkor a mérőállomások kapacitását már jó előre lefoglalták, amivel pedig lelassulhat az új autók csatasorba állítása.

De ébredjünk fel, mert idehaza érdekes hírek várnak ránk. Már termeli a pénzt a Zalaegerszegen több mint 40 milliárd forintos beruházással készülő ZalaZone járműipari tesztpálya, pedig még nem is végeztek az építésével. Az első bérlők – zömében német és osztrák autógyárak, illetve komplett járműegységeket gyártó cégek – a 2000 méteres kezelhetőségi, valamint a 300 méteres átmérőjű dinamikus körpályán a futóművet, a fékrendszert és a kormányszerkezetet vizsgálhatták. Az egyenes szakaszon az autók 200 kilométeres sebességre is felgyorsulhatnak. A tesztpálya nem alhat: már számos megrendelőt előjegyzett.

Ma már a vidék is vezérli az álmokat a városokban. Az eredetileg teherszállításra készült kisebb méretű platós kocsik, azaz a pickupok modern változatai már mindenfelé igen népszerűek. Sőt már státusszimbólumként is szerepelnek. Erős és takarékos motor, öt személyre kialakított vezetőfülke jellemzi, továbbá a munkaeszköznek számító raktere okán az áfája visszakérhető. Így a legtöbb nálunk sikeres márka kínálatában is szerepel. Persze a városi utcákon nem túl könnyű parkolni vele, de hát valamit valamiért, ugye?

DRASKOVICS ÁDÁM FELVÉTELE