Vége a vásárlói pocsékolásnak?

A válság miatti kényszerű spórolás a magyar fogyasztókat is tudatosabbá tette: tavaly kevesebb étel landolt a kukában, s a háztartási gépeket is inkább megszerelik, minthogy kidobják − derül ki a GfK Hungária kutatásából.

Család-otthonRomvári Orsolya2010. 03. 12. péntek2010. 03. 12.
Vége a vásárlói pocsékolásnak?

Míg a válság kezdetén a magyar háztartások zöme – 80 százaléka – a ruházkodáson és az utazáson igyekezett spórolni, tavaly már élelmiszerből és a háztartási vegyi áruból is kevesebb került a kosarakba.

A növekvő fix költségek – túlnyomórészt a rezsi és a törlesztőrészletek – miatt a tavalyi évben tízből kilenc magyar háztarásban csökkent a szabadon elkölthető forintok mennyisége. Honfitársaink kcsaknem  felének pedig már az élelmiszereken is spórolnia kell – de a lakosság másik fele is igyekszik meghúzni a nadrágszíjat.

A magyarok több mint fele ritkábban megy „nagybevásárolni”, mint korábban, s a többség inkább többször kevesebbet vásárol. Megindult az akcióvadászat is: 2009-ben a bevásárlókocsiba kerülő áruk harmada promóciós termék volt, s egyre többen forgatják a kereskedelmi láncok akciós újságait is– noha eddig is honfitársaink kétharmada lapozta át ezeket.

A spórolás jegyében mind gyakrabban alkalmazzák a jól bevált házi praktikákat: az ecetet például a takarításhoz is bevetik, és otthoni sütés-főzéssel is igyekeznek csökkenteni az étkezésekre költött összegeket. Ezért nőtt az otthoni étkezéshez kapcsolódó termékek – sütőpor, vaj, tejföl, étolaj – forgalma. A válság továbbra sem érinti a házi kedvenceket: az állateledelek kereslete tavaly sem csökkent. Esett viszont az olyan helyettesíthető, vagy impulzívan vásárolt termékek forgalma, mint a hideg italok, az őrölt kávé, a csoki vagy a műzli – mondta Dörnyei Otília, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója.

A válság hozadékaként több időt töltünk otthon, és inkább saját magunk állítunk elő bizonyos dolgokat, minthogy fizessünk értük. A magyarok tehát kezdenek lemondani hedonista fogyasztói szokásaikról: már nem töltik degeszre az éléskamrát, inkább csak annyit vásárolnak, amennyit el is fogyasztanak, s inkább megjavítják azt, ami elromlott, mint hogy újat vásároljanak.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek