Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Ádám hat-hét éve kezdte gyűjteni a legókat, az alkatrészeket szétválogatja, kapóra jönnek majd, amikor saját ötlete alapján építésbe kezd. Például androidkezet, mellyel egy neves informatikai versenyen nagydíjat nyert.
Kép: Kecskemét, 2011. január 24. Kiss Ádám az általa épített és programozott robotkezekkel. Fotó: Ujvári Sándor
Mindig is szeretett legózni. Persze sosem az egyszerű makettek érdekelték, hanem a bonyolultabb technikai konstrukciók. Nem véletlenül fordult a figyelme a robotika felé. Kiss Ádám nekünk is bemutatja az öt minikomputer által irányított legókezeket. Ez már egy újabb változat, a két kéz egymással is tud kommunikálni, ami abban mutatkozik meg, hogy mutogatással kő-papír-ollót játszanak. Előtte azonban téteket lehet tenni, a bal vagy a jobb kéz lesz-e az ügyesebb. Sikerült jól tippelnünk, a végén csak úgy csengett a zseton…
– Az első ötletem egy kódolóberendezés volt, amit az Enigma mintájára valósítottam meg – meséli Kiss Ádám, a kecskeméti Bányai Júlia Gimnázium kilencedikes diákja. – Barátommal nyomtatót is szerkesztettünk hozzá, de ezt még fejleszteni kell. Aztán jött az inga, lengésidőt lehet mérni vele. Az első legókezet egy nemzetközi versenyre készítettem, ahol az orvosi és a mérnöki tudomány összekapcsolása volt a követelmény. A robottal vezérelt konstrukció külön-külön képes mozgatni az ujjait, lényegében az emberi kéz mozgását követi.
A robotika igencsak időigényes szenvedély, sokszor a programot megírni egyszerűbb, mint magát a legóépítményt összerakni. Ennek persze a fordítottja is igaz, nyilván a feladat nehézsége határozza meg, mire mennyi idő szükségeltetik. A különleges hobbi hétvégére marad, merthogy nem mehet a tanulás rovására. Ádám amúgy is jobban szem előtt van, hiszen édesapja ugyanabban a középiskolában tanít, ahová ő jár.
– Három éve kezdtünk a gimnáziumban foglalkozni a robotikával – mondja Kiss Róbert, az intézmény matematika–kémia–informatika tanára –, az ötödik és hatodik osztályosok órarendjének része, illetve szakköri formában is lehetőség van játékos formában ismerkedni a programírással és a szerkezetépítéssel. A városban több iskolában érdeklődnek a téma iránt, ami nem véletlen, hiszen a világban is egyre nagyobb teret hódít magának a robotika.
A délutáni szakkörön jó hangulatban zajlik a felkészülés a következő robotszumó-bajnokságra. Ez a gyerekek egyik kedvenc ténykedése: általuk programozott legórobotok mérik össze erejüket a szumóringben. A kecskeméti „bányais” diákok alkotta csapatok szép sikereket érnek el országos és világversenyeken. Köztük van cikkünk főszereplője, Kiss Ádám is, akinek abból a szempontból előnyösebb a helyzete, hogy bármikor fordulhat édesapjához tanácsért.
– Ha felvetődik egy ötlet, azt megbeszélem apával, majd amikor rábólint, hozzálátok a megvalósításhoz – avat be a részletekbe Ádám. – Néha elsőre sikerül minden, máskor meg huszadszorra sem jön össze. Ilyenkor abbahagyom és másnap folytatom tovább. Most azon dolgozom, hogy egy kulcs képes legyen „kinyitni” a zárszerkezet titkosított kódjait.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu