Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Nem akar sok pénzt családi autóra szánni? Több rosszcsont gyereke is van? Nem érdekli a presztízs? Nem akar reprezentálni? Vegyen Citroën Berlingo-t, de szigorúan manuális váltóval!
Aki családi autót keres, többféle úton indulhat el. Vehet egy sima kombit, ami normál utasteret és kicsit nagyobb csomagtartót ígér. Választhat egy ma divatos egyterűt, rengeteg belső hellyel és többé-kevésbé átlagos csomagtartóval. Bizonyos gyártók kínálnak még személyautósított kishaszont is: itt tudjuk egységnyi pénzért a legnagyobb helyet megvenni (persze némi kompromisszummal).
Van ilyen a Volkswagennek (Caddy Life) is, de azért ezen a vonalon a franciák és az olaszok az igazi nagyágyúk. A Peugeot Partner és a Citroën Berlingo ötüléses változata gyakorlatilag azonos autó. Egy eredetileg fuvarozásra kitalált dobozos kocsit turbóznak fel, beledobnak néhány ülést, némi kárpitot, jó sok hangszigetelést – és kész is a családi IFA. A Berlingo magas, széles és meglepően rövid, de ez elsőre nem látszik rajta. Nincs 4,2 méter sem, vagyis egy sima ötajtós Golf is hosszabb nála! Oldalt praktikus tolóajtókat találunk, hátul meg egy pingpongasztal méretű ötödiket. Ezt csak nehézkesen lehet nyitni és nagy hely is kell hozzá, parkolóházban például esélytelen betenni bármit is. Szerencsére a hátsó ablak külön is nyitható, de így meg a csomagtér padlójáig nem tudunk benyúlni. Egyébként minden szögből barátságos: körülbelül annyira agresszív, mint egy ma született spániel.
Nagy dolog, hogy a rövidség a helykínálaton nem, csak a remek fordulékonyságon érződik. Nem is értem, hogy ilyen rövid autóban hogy van ennyi hely elöl és hátul, a csomagtartó meg egyenesen gigászi, 624 literes. A Berlingo-ban az a jó, hogy három bármekkora gyereket elnyel, akik igazi játszóházban érezhetik magukat. A hátsó ülések előtt is sok a hely, van kis asztalka, és nehéz bármit is tönkretenni. Az együtt töltött egy hét alatt alatt egyszer sem éreztem, hogy rá kellene szólnom a kölökre, hogy saras cipővel ne rugdossa a támlát, vagy hogy a frissen vett és hazacügölt karácsonyfa tűleveleit ne szórja szerteszét. Nem kellett feszengeni, de hát végülis teherszállítóban ülünk nem? Még az ablakon sem tudna kiesni, mert azokat lehúzni nem, csak kibillenteni lehet. Az üléseket össze-vissza hajtogathatjuk, kivehetjüki, áthelyezhetjük, s ha kell, percek alatt óriási rakteret kapunk. A nagy belmagasságot is kihasználhatjuk: a tetőn rakodópolcokat találunk – de mindezért aztán a szélre is érzékenyebb az autó. Ráadásul képzelhetik, hogy a nagy beltér mennyi idő alatt melegszik be egy-egy kemény téli reggelen. Hát kell neki egy bő negyedóra.
Az eHDI elnevezés egy hagyományos 1,6-os dízelmotort takar, fékenergia-visszatáplálással és start-stop elektronikával. Becsületére legyen mondva, ez utóbbit egész élhetőre csinálták. Alig érezhetően és vibrációmentesen kel életre, ráadásul jó gyorsan. Nem nagy durranás a 92 lóerő, de ide nem is kell tűzijáték. Megy és kész, ráadásul fele részben országúton 5,7-et fogyasztott. Ez akkor is szép eredmény lenne, ha direkt spórolni próbáltam volna (de nem).
Egy dolgot viszont felejtsen el mindenki, de nagyon gyorsan. A furcsa, tárcsával kapcsolható robotváltót. Biztos olcsóbb egy ilyet legyártani, mint a hagyományos (pláne duplakuplungos) automatát, mert más oka egyszerűen nem lehetett rá a franciáknak. Nagyjából úgy vált, mint egy tanulóvezető az első órán: két másodpercbe is beletelik, míg egy fokozatot fel- vagy lekapcsol. Addig pedig nem húz az autó. Ha lehet, én inkább a kézi váltót kérném, és ezt tanácsolom mindenkinek, még ha Amerikából frissen hazatelepült fiatalokról volna is szó, akik életükben nem kezeltek még kuplungos váltókart. A váltó egyébként hatfokozatú és a kormány mögötti fülekkel is kapcsolható (legalább előzéskor mi is vissza tudunk váltani, de ilyenkor is idegesítően lassú).
De ez sem tudta elvenni a kedvemet a Berlingo-tól: sok gyerekkel, cuccokkal,tényleg jó kocsi olyanoknak akik nem akarnak akkurátusan vigyázni az autójukra. A Berlingo-nak jól áll a sár, a kisebb karc, a sok gyerekülés. Az alapmodell négymillió alatt van, de a robotváltó nélkül a tesztelt kocsi sem éri el az 5 milliós lélektani határt. Ha lenne még egy gyerekem, erőteljesen elgondolkodnék a megvásárlásán.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu