Nincs több túlóra

A tanárok, tanítók dolga, hogy élménnyé varázsolják az iskolában töltött délutáni órákat. Nyereség a diákoknak, hogy több időt tölthetnek a pedagógusaikkal – így kommentálta az idén bevezetett egész napos tanítást Marekné dr. Pintér Aranka, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KLIK) vezetője Egerben, ahol régiós szakmai tanévnyitót tartottak.

Család-otthonPalágyi Edit2013. 09. 07. szombat2013. 09. 07.

Kép: Iskolai étkeztetés gyerekek menza evés ebéd Beloiannisz görög nemzetiségi falu Fejér megyében, kisebbség 2010.12.02. fotó: Németh András Péter, Fotó: Nemeth Andras Peter

Nincs több túlóra
Iskolai étkeztetés gyerekek menza evés ebéd Beloiannisz görög nemzetiségi falu Fejér megyében, kisebbség 2010.12.02. fotó: Németh András Péter
Fotó: Nemeth Andras Peter

Mint köztudott, a most kezdődő tanévben a diákok nem mehetnek haza mondjuk a 6. óra után, fél kettő körül, hanem kötelező délután 4-ig benn időzniük – hacsak a szülő ezt írásban másképpen nem kéri. Ezzel együtt nőtt a nemzet napszámosainak iskolában töltött óraszáma, cserébe átlagosan egyharmadával emelkedett a bérük.

Vannak, akiknek ez visszalépést jelent… Kérdésünkre a KLIK vezetője elmondta: néhány ezerre tehető azoknak a pedagógusoknak a száma, akik októbertől kevesebbet visznek haza. Ők azok, akik korábban túlmunkával jutottak tisztes fizetéshez, most azonban megszűnik a túlórák díjazása.

Az új rendszer kiegyenlíti a béreket, s így minőségjavító hatású, mivel „felszámolja az aránytalan, már-már elfogadhatatlan nagyságrendű túlmunka önkéntes vagy kényszerű vállalását” – írta lapunk érdeklődésére a köznevelési államtitkárság.

Megkérdeztük azt is, mit éreznek a szülők és a diákok abból, hogy több osztályban – az 1., az 5., a 9.-ben – már a megújult Nemzeti Alaptanterv és az új kerettantervek szerint tanulnak? Az egyes tantárgyak oktatásába számos újdonságot építenek be. A különféle tantárgyak anyagát összehangolják, a szaktanárok „összedolgoznak”. Az eddiginél több praktikus, a napi életben hasznosítható ismerettel vértezik fel a gyerekeket. A magyar nyelv tanításában például az elméleti ismereteket olyan gyakorlati tudásba ágyazzák, melyet a nyelvhasználatukban kamatoztathatnak. A digitális kultúra, az infokommunikáció beszivárog az oktatásba. A történelemórákon társadalmi, gazdasági, pénzügyi ismereteket is tanulhatnak. Az iskoláknak kötelező kirándulásokat kell szervezniük a totalitárius rendszerek áldozatainak emlékhelyeire – ennek árát a költségvetés állja.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek