Túlélőtúra a volánnál - de mi van, ha ellopják a volánt is?

Tolvaj, fogják meg! - Viszik a kocsinkat, biciklinket – ám csak elvétve hangzik fel a címbéli kiáltás, mert a tolvajok odáig „fejlődtek”, hogy a legritkább esetben érhetjük tetten őket.

Család-otthonBudai Horváth József2014. 05. 05. hétfő2014. 05. 05.

Kép: Image: 0012016777, License: Rights managed, Property Release: No or not aplicable, Model Release: No or not aplicable, Credit line: Profimedia-Red Dot, Alamy, Fotó: Profimedia-Red Dot

Grand Theft Auto
Image: 0012016777, License: Rights managed, Property Release: No or not aplicable, Model Release: No or not aplicable, Credit line: Profimedia-Red Dot, Alamy
Fotó: Profimedia-Red Dot

Tavaly az ötezret közelítette az ellopott autók száma, s százból csupán 7-et találtak meg. A márkák „versenyében” a Volkswagen vezet, mögötte Opel, Suzuki, Ford, Renault, Peugeot a sorrend. (Budapesten az Üllői út ferencvárosi szakaszát, a zuglói Róna utcát, továbbá az óbudai Szőlő és Lajos utcát kedvelik leginkább a bűnözők, míg a legjobb a helyzet a belvárosi kerületekben – a térfigyelő kamerák sokaságának köszönhetően.) A lopott kisés középkategóriás kocsikat többnyire gyorsan szétbontják, míg a nagy értékűek leginkább külföldön találnak új gazdára.

A „mindenes” csavarhúzó, fűrészlap és társaik még nem mentek ki a divatból, de a modern autótolvaj az elektronikát hívja bűntársául. Ha például távirányítóval zárjuk az ajtókat, nézzük meg, sikerült-e, mert amikor „pittyegünk”, a haramia a rádiófrekvenciás kódolvasójával 40-50 méterről(!) ugyanezt teszi, erre mi ismét nyomunk egyet, s ő már tudja is a távirányítónk ugrókódját – két perc elég, hogy meglovasítsa az autónkat.

Másik trükk: az ajtót kinyitni gyerekjáték, a „lóerőelkötő” a saját kütyüjével rácsatlakozik a motorelektronika vezérlőpaneljére (ennek a doboza a motortérben vagy a műszerfalban található), aztán a mobiljával blokkolja a GPS nyomkövetőt – s máris köd előttem, köd utánam… Sőt a legújabb rádiófrekvenciás szerkentyűt már nem is kell összekapcsolni semmivel, zöld lámpácska jelzi, ha szabad a gazda: már vihető is a zsákmány… S ami a legszebb: az internetről mindenféle lopóprogram játszva letölthető, a használatához pedig nem kell semmi különös tudomány.

Ejtsünk néhány szót a biciklitolvajokról is. Faluhelyen ugyan kevesebb járgányt tulajdonítanak el, de hát nem nagy ügy egy idegennek felpattanni a nyeregbe s elkarikázni. Bárhol is állunk meg útközben, érdemes lakatra zárni a kerékpárt, akárha csupán néhány percre megyünk be a gazdaboltba, a postára, a cukrászdába. A sima számzáras lopásgátlót könnyű drótvágóval lefejteni, de az erős lánc és a vaskos lakat már eltereli a tilosban csatangolót.

Az sem mindegy, mihez rögzítjük a bringát, hiszen a rozoga kerítés vagy a gyönge oszlop nem ellenfél. Nehezítsük meg a dolgukat, riasszuk el a rosszban sántikálókat. Muszájból pepecselni munkaigényes és veszélyes – a tolvaj ódzkodik ettől, s fél, mint az ördög a tömjénfüsttől…

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek