Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
A DIGITÁLIS VILÁGBAN nőttek fel, jól ismerik, használják és kihasználják az internetet. Mobilisabbak, mint a szüleik, gyorsabban alkalmazkodnak az új helyzetekhez, ha pedig valami nem a kedvükre való, félelem nélkül mondanak rá nemet. Ők az Y generáció: az 1980 és 1996 között született fiatalok.
Kép: Prezi budapesti irodája a Nagymező utcában. Modern munkahely, dolgozó fiatalok 2014.05.29. fotó: Németh András Péter, Fotó: Nemeth Andras Peter www.napocska.eu
Éppen most kezdik uralni a munkaerőpiacot, nem kis fejtörést okozva az őket alkalmazó cégeknek. Egészen mások ugyanis az igényeik, mint az idősebb korosztályok képviselőinek – ezen elvárásaik pedig sokszor szülnek értetlenséget és konfliktusokat a munkahelyükön. A Frissdiplomás Kft. most tavasszal 2800, e korosztályba tartozó fiatalt kérdezett meg, s kiderült: számukra már nem egyszerűen a munkaszerzés a cél, hanem a folyamatos fejlődés lehetősége is. Teljesítményükért cserébe sok dicséretet és folyamatos visszajelzést várnak el, azonban a szóbeli elismerés és a gyors előrelépési lehetőség csak részben elégíti ki az elvárásaikat: e mellé versenyképes fizetést is akarnak. Nem csoda, ha elképzeléseik, fizetési igényük nem mindig találkozik a magyar cégek nyújtotta lehetőségekkel.
A munkaadók sokszor panaszkodnak, hogy a tapasztalatlan pályakezdők olyan bért kérnek, ami vetekszik az idősebb munkatársak juttatásaival. Ehhez hozzátartozik, hogy a húszon-harmincévesek számára a fix bérért fix munkaidő kombináció nem túl vonzó, sokkal jobban szeretnének rugalmas időbeosztásban dolgozni.
Annál is inkább, mert egyáltalán nincs kedvük a magánéletüket feláldozni a munka oltárán, fontos nekik, hogy elég időt fordíthassanak önmagukra.
Hozzátartozik a teljes képhez, hogy ennek a korosztálynak a külföldi munkavállalás egyáltalán nem lehetetlen vállalkozás. Éppen ezért a szakképzett munkaerő hiányával küzdő magyar cégeknek fel kell kötni a gatyájukat, ha versenyre szeretnének kelni a diplomás fiatalokért.
Az eredmények ismeretében nem csoda, hogy egyre több fórumon foglalkoznak a kérdéssel: miben kell változniuk a munkaadóknak, hogy megnyerhessék maguknak a tehetséges fiatalokat?
A szakértők szerint az Y generációi tagjai úgy tekintenek a munkahelyükre, mint egy menő kiegészítőre, ami addig érdekli őket, amíg képes új élményeket nyújtani számukra, s ahol érzik: van értelme a munkájuknak.
Nem véletlen, hogy az előrejelzések szerint nem bírják sokáig egy helyben: akár 12-szer is válthatnak munkahelyet (sőt szakmát is) életük során. Ráadásul a munkaadóknak hamarosan az utánuk jövő, úgynevezett Z generáció igényeire is fel kell készülniük, hiszen már a „küszöbön toporognak”….
GYORSAN JÓT
Bár a mobiltelefont ritkán teszik le, az internetes vásárlás pedig olyannyira a mindennapjaik részévé vált, mint a fogmosás, meglepő módon több készpénzt használnak, mint gondolnánk. Ha éppen nem a weben vásárolnak koncert-, fesztivál-, mozi- vagy színházjegyet, rendelnek könyvet vagy éppen ruhát, kevéssé részesítik előnyben a bankkártyát.
Félnek az eladósodástól – derül ki a TD Bank 1500 fiatal megkérdezésével készült felméréséből. Ezt a generációt kevésbé lehet megfogni a pontgyűjtő kártyákkal, mint a náluk idősebbeket. Ez persze nem azt jelenti, hogy szeretnek sokat költeni, hiszen gyakran harapnak rá az akciókra.
Ugyanakkor kifejezetten keresik a minőségi termékeket is – már amennyiben megfizethető –, nem elégszenek meg a silányabb árukkal.
Talán a felgyorsult életmód az oka, de tény, hogy a többi generációnál többet költenek gyorskajákra és kávéra. Ezt indokolja a kényelmességük, s hogy mindent minél gyorsabban akarnak megkapni.
FELFEDEZŐK A RANDIPIACON
A türelmetlenség nem csak a vásárlási szokásaikat határozza meg, de a párválasztásukat is. Hol van már a randit megelőző napok izgalma? Hiszen már a találkozás előtt mindent tudnak egymásról. S ezt vehetjük szó szerint, mert a Facebookról és más közösségi oldalakról megismerhetik a kiszemelt partnernek nem csak a szülinapját, a hobbijait, a munkáját, a szülei és testvérei foglalkozását, de azt is, hogy mit ebédelt előző nap, melyik hírről mi a véleménye, milyen zenét szeret és mekkorát bulizott előző héten, vagy éppen mennyire élvezte az otthoni pihenést.
Azonban már a randit megelőző beszélgetés – szigorúan chaten, írott formában – a türelmetlenség jegyében zajlik. Abban a korszakban, amikor bárki állandóan elérhető online – azonnal látjuk az e-mailjeinket és az üzeneteinket, üljünk otthon, az irodában, vagy éppen süttessük a hasunkat a napon –, elvárássá vált, hogy mindenki azonnal válaszoljon az üzenetekre. Ha pedig nem érkezik rögtön válasz – jön a frusztráció, ami egyébként is komoly gondot okoz az Y generáció tagjainak. Hiszen csakúgy, mint a munka esetében, úgy érezhetik, hogy a lehetőségeik végtelenek. Már nem kell megelégedniük az „elég jóval”, hanem a tökéletes, a nagybetűs IGAZIT keresik. Nem siettetik a házasságot, idejük pedig mint a tenger. Ez a fajta hatalmas szabadság azonban stresszhelyzetet is teremt: mi történik, ha soha nem találja meg az igazit, az elképzelt tökéletest? Mi van, ha a mostani partnere miatt szalasztja el a Nagy Ő-t? Elégedetlenségükért pedig sokszor komoly árat fizetnek
KÉSZÍTETTÉK:
Hardi Judit és Szabó Kata
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu