Így költünk mi

Tudatosan készülünk, kissé mégis mindig túlköltekezünk karácsonykor – derül ki két kutatásból, amelyek a magyarok vásárlási szokásait vizsgálták.

Család-otthonH. J.2017. 12. 13. szerda2017. 12. 13.
Így költünk mi

A Cofidis Hitel Monitor országos felmérése szerint a magyarok 84 százaléka igyekszik nem túlzásba vinni a vásárlást, 82 százalék pedig arra figyel, hogy ételt ne dobjon ki. Mert pénzt ilyenkor mindenki költ, a lakosság tizede tervez ajándékot venni. Többen inkább a havi jövedelmükből költenek (64%), sokan már korábban félretesznek (41%), hogy vásárolhassanak (a két csoport között átfedés van). Ha túl is költekezünk, azt jellemzően nem kölcsönből tesszük. Ezt az Intrum Justitia (európai követeléskezelő vállalatcsoport) felméréséből tudjuk: a csoport arra volt kíváncsi, 24 európai országban hogyan költenek az emberek karácsonykor. Az eredmény: tízből csak két magyar vesz fel kölcsönt, hogy ajándékot vegyen. Ugyanakkor a válaszadók 40 százaléka bevallotta, többet költ ajándékra, mint megtehetné.

Ennek hatását januárban érzékeljük.

És hogy mit veszünk? Amit az elmúlt években is: ruházati cikkeket, kiegészítőket (49%), szépségápolási termékeket (46%), játékokat és könyveket (37-37%). Kevesebben vesznek már márkás ételt és italt, többen háztartási gépet és bútort, mint tavaly – mutat rá a Cofidis felmérése. A tárgyi ajándékok mellett egyre többen adnak inkább élményt, közös programot.