Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Több mint 1 százalékkal csökkent 2007-ben az EU27-ek széndioxid kibocsátása az előző évhez képest. Sztavrosz Dimasz környezetvédelmi biztos szerint az EU jó úton halad kiotói vállalásainak teljesítése felé. A biztos ugyanakkor meglebegtette egy új klíma-közlekedési csomag kidolgozásának lehetőségét, válaszul a közlekedési ágazat dinamikusan növekvő kibocsátására.
Kép: An activist carrying black balloons representing CO2 emission in Bali., Fotó: REUTERS
2007-ben 1,6 százalékkal kevesebb üvegházhatást okozó gázt bocsátottak ki az EU15-ök az előző évhez képest, míg az EU27 szintjén 1,2 százalékos volt az emisszió-csökkentés – derül ki az Európai Környezetvédelmi Ügynökség legfrissebb, 2007-es kibocsátásra vonatkozó adataiból – írja a kitekintő.hu. A harmadik egymást követő évben csökken a széndioxid-kibocsátás az Unióban, ráadásul – miként arra Sztavrosz Dimasz környezetvédelmi biztos is rámutatott – mindez a 2006-ban és 2007-ben regisztrált dinamikus, 2,7 százalékos gazdasági növekedés ellenére.
A biztató kollektív mutatók sem tudják ugyanakkor elfedni azt, hogy jónéhány tagállam messze elmarad kiotói vállalásaitól. Spanyolország például a bázisév és 2007 között 52,6 százalékkal növelte a kibocsátást, holott a kiotói jegyzőkönyv csak 15 százalékos növekedést engedélyezne számára. De Portugália, Luxemburg, Olaszország, Ausztria, Írország és Finnország is messze elmarad a vállalásaitól. Sztavrosz Dimasz pénteki sajtótájékoztatóján emlékezetett rá, hogy amennyiben nem változik a helyzet, a vállalásaikat nem teljesítő országoknak a kiotói rendszer és az uniós szabályok értelmében is pénzbüntetést kell majd fizetniük a túllépésért. A biztos ugyanakkor arra számít, hogy a rosszul teljesítő országok másoktól vesznek majd kvótákat túllépésük fedezésére.
Magyarország az eddigi utolsó adatok szerint a bázisévhez (1985-87) képest 34,2 százalékkal fogta vissza az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását 2007-re, miközben a magyar kiotói vállalás 6 százalék volt 2012-ig. Hazánk 2006 és 2007 között 3,7 százalékkal kevesebb CO2-őt bocsátott ki, ami nyilván az alacsonyabb gazdasági növekedéssel is összefügg.
A 2007-es kibocsátás-csökkentés jelentős részben ugyanakkor az enyhébb télnek és a háztartások, valamint részben az ipar ezzel összefüggő alacsonyabb fogyasztásának köszönhető. Az EU környezetvédelmi biztosa szerint ugyanakkor a három egymást követő évben tapasztalt süllyedő trend arra utal, hogy az aktív klímapolitikák és intézkedések meghozzák az eredményt.
A csökkenő trenddel éles ellentétben a közlekedés által okozott kibocsátás 23,7 százalékkal, a közúti közlekedésben pedig 24,7 százalékkal nőtt 2007-re a bázisévhez képest. Sztavrosz Dimasz szerint ezért vélhetően a nemrég elfogadott klíma-energiacsomag mintájára szükség lehet egy klíma-közlekedési csomagra is, ami megfelelő ösztönzőrendszert kínál majd a közlekedési ágazat kibocsátásának folyamatos csökkentésére. Ennek kidolgozása azonban a biztos szerint már a következő Bizottságra vár.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu