Nem szeretjük, de megvesszük

Álszentek vagyunk a termékhamisítás megítélésében. Az emberek többsége elítéli és szigorúbban büntetné a kalózkodást, mégis sokan vásárolnak hamisítványt. A Hamisítás Elleni Nemzeti Testület nemrégiben kutatást készített arról, hogy mi, magyarok mit gondolunk a hamisításról.

ÉletstílusSzabad Föld Online2009. 05. 10. vasárnap2009. 05. 10.
Nem szeretjük, de megvesszük

Magyarországon a szürke- és feketegazdaság aránya a kormány becslése szerint a bruttó hazai termék (GDP) 17-18 százaléka, aminek következtében évente nagyságrendileg 1000 milliárd forintnyi adó- és járulékbevételtől esik el a költségvetés.  A feketegazdaság résztvevői tehát egy év alatt annyit csalnak el a közösből, mint amennyi a nyugdíjasok éves járandósága, vagy az egészségünk éves költsége. Ha nem lenne feketegazdaság, az államnak annyival több bevétele lenne, hogy senkinek nem kellene személyi-jövedelemadót fizetni olvasható az Új rend és szabadság kormányprogramban.

A feketegazdaság egyik területe a termékhamisítás. A kalóztermékek értékesítése évente 35 milliárd eurós kárt okoz az európai vállalatoknak. S bár a feketegazdaságot a lakosság többsége rossznak tartja, egyre több ember célzottan vásárol hamisítványokat derül ki az Ernst and Young európai felméréséből.

A Hamisítás Elleni Nemzeti Testület nemrégiben kutatást készített arról, hogy mi, magyarok mit gondolunk a hamisításról. Az 1000 fő megkérdezésével készült felmérés ellentmondásos eredménnyel zárult. Az emberek többsége tudja, hogy a hamisítás rossz, de abban már megoszlanak a vélemények, hogy kinek okoznak kárt a hamisítók. A megkérdezettek 42 százaléka szerint a hamisítványokkal a lakosság jól jár, s csak a gyártók veszítenek. Ugyanakkor csaknem kétharmaduk tisztában van azzal, hogy a hamisítás miatt a költségvetés komoly bevételektől esik el, illetve minden második válaszadó azt is tudja: a hamisítás miatt munkahelyek szűnhetnek meg. A válaszadók kétharmada azzal az állítással is egyetértett, hogy bizonyos hamisított termékek akár az egészségüket is veszélyeztethetik, csaknem kétharmaduk szerint pedig a hamisítványok megvásárlásával a szervezett bűnözés bevételeit növeljük.

A hamisítóknak járó szankciók tekintetében is szigorúak voltak a megkérdezettek.  Csaknem kétharmaduk úgy gondolta: aki hamisítvány árul, bűncselekményt követ el s csupán minden tizedik válaszadó véli úgy, hogy a hamisítványok terjesztőinek nem kell felelniük tettükért a törvény előtt. Az emberek döntő többsége a jelenleginél szigorúbb büntetést szeretne a hamisítóknak és a hamisítványok terjesztőinek. A megkérdezettek 72 százaléka sürgetett gyakoribb és hatékonyabb ellenőrzést a hamisítványok kiszűrése érdekében.

Annak ellenére, hogy a többség úgy vélte: hosszú távon jobban megéri eredeti terméket venni, mégis gyakran vásárolnak hamisakat. A magyarok a ruházati termékek esetében törődnek a legkevésbé azzal, hogy az adott darab eredeti vagy hamisítvány: 10 vásárlóból 3 bármikor vásárolna hamis ruházati terméket, míg 38 százalékuk elgondolkodna az ajánlaton. Az illatszerek és a CD-DVD vásárlásakor a megkérdezettek 15 százaléka bólint rá bármikor egy hamisított termék megvásárlására, míg minden negyedik válaszadó megfontolna egy ilyen lehetőséget. Óvatosabbak a fogyasztók a számítógépes programokkal. Nem eredeti programot 12 százalékuk vásárolna gondolkodás nélkül, míg 21 százalékuk elgondolkodna, ha ilyen helyzetbe kerülne.

A lakosság az egészségükre potenciálisan veszélyes termékek esetében a legóvatosabb. Bizonytalan eredetű élelmiszert csak 2 százalékuk, míg bizonytalan eredetű gyógyszert csak 1 százalékuk vásárolna bármikor. Valamivel magasabb azok aránya, akik fontolóra vennének egy ilyen ajánlatot: 10 százalékuk bizonytalan eredetű élelmiszerre, 6 százalékuk bizonytalan eredetű gyógyszerre mondana talán igent.

A hamis terméket nem a minősége, hanem olcsósága miatt vásárolják. Csupán minden hatodik válaszadó gondolja azt, hogy a hamisított termék van olyan jó minőségű, mint az eredeti.  A válaszadók fele szerint a hamis termék gyengébb minőségű, míg 10 emberből 3 szerint nem lehet egyértelműen állást foglalni ebben a kérdésben Nagyon kevesen mindössze a megkérdezettek 7 százaléka szerint állja a versenyt hosszú távon a hamisítvány az eredetivel szemben, míg a lakosság döntő többsége 71 százaléka úgy gondolja: hosszú távon jobban megéri eredeti terméket választani. A kutatásból az is kiderül, hogy ma 10 emberből 8 úgy gondolja: ha olcsóbbak lennének az eredeti termékek, kevesebb hamisítvány fogyna.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek