Hiába a lélek, ha nincs marketing

A tokaji aszút a tudomány jelenlegi állása szerint kétszázhét vegyület alkotja. Mégsem állítható elő mesterségesen, a bor lelke féltve őrzi titkát.

GazdálkodásT. Dögei Imre2006. 06. 30. péntek2006. 06. 30.
Hiába a lélek, ha nincs marketing

Van úgy, hogy a "véletlenek" közbeszólnak, s az ember életét eltérítik a maga által szívesebben vállalható, választható iránytól. Így járt a bodrogkeresztúri Bene Zsuzsanna is, amikor az ezredforduló évében - mérnöki diplomája átvételét követően négy nappal - édesapja bevezetett borászatát hagyta reá örökségül a sors. Hat év múltán készségesen töltögeti boraikat a tokaji borfesztiválon.
- Szatócskodunk az örökségen - válaszolja a női borász a vadászok élcelődéséhez hasonló stílusban. - Borászati mikrobiológiából doktoráltam, és ha szabadon választhatnék, nem egy családi vállalkozást vezetnék, hanem kutatásaimat folytatnám - váltja komolyra a szót. - De ígéretet tettem, s végigviszem, mert az emberek és az értékek tiszteletére neveltek. Férjem, unokatestvérem is borász, s titkon reménykedek: hátha kilenc hónapos Marci fiam is követi a családi hagyományt, s akkor majd hozzátehetem a magam részét a borászkodás tudományához.
Addig azonban marad a gyakorlat, méghozzá nem is akármilyen színvonalon. A Tokajbor-Bene Kft. további nyolc hegyaljai magyar tulajdonban lévő pincészettel civil szervezetet alapított a tokaji bor világhírének újbóli megteremtéséért.
- A Tokaj Vinum Hungaricum Egyesület tagjai felelősséggel tartoznak a hazánk, sőt az egész világ hagyatékának számító tradicionális tokaji borkészítés megőrzéséért - sűríti egy mondatba hitvallásukat a fiatalasszony. - Becsülöm a főként Nyugat-Európából idetelepült befektetőket, hiszen például a bormarketingben messze előttünk járnak. Csakhogy ők másként borászkodnak, mint mi, s az itt termelt bort nyilvánvalóan nem vallják nemzeti kincsüknek. Márpedig az évszázados módon érlelt Tokaji eredeti magyar termék, a mi dolgunk hát a megóvása. Azon vagyunk, hogy a borcímkén külön jelöléssel megkülönböztessük a tölgyfahordóban hosszú ideig érlelt, jellegzetes magyar aszút meg a gyümölcsös ízvilágú, fiatalabb, másként érlelt, általuk készített tokaji aszút.
A borászhölgy valósággal az élet ajándékának tekinti, hogy elmélyült ismeretek birtokában, ilyen különleges adottságú borvidéken élhet, s olyan értékes szőlőfajtákkal dolgozhat, mint a furmint, a hárslevelű vagy a sárgamuskotály. Csak szívvel-lélekkel végzett munkával, életformaként megélt hivatástudattal lehet megérezni a bor lelkét. Ám hiába a lélek, ha nem társul hozzá a szakmai felkészültséget és pénzt egyaránt kívánó bormarketing. Ne csodálkozzunk hát, ha a világ egyik legdrágább nemes borát a nemzetközi piac jóval az értékén alul kezeli. Bizonyíték rá a Tokaji névhasználat körüli viták sora. Hol itt, hol ott bukkan fel egy-egy "Tokaji". Bene Zsuzsanna szerint legalább az Európai Unióban egyszer s mindenkorra érvényt kellene szerezni a földrajzi eredetvédelemnek. Rendszeresen megállapodnak ugyan a tiltásról, ám az egyezmények néhány év után újratárgyalhatók.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek