Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Lényegében 10 év alatt sikerült a magyar agrárpolitikának felszámolnia a háztáji sertésállomány kétharmadát. Ez azt jelenti, hogy eltűnt a piacról másfél millió sertés és ma már csak alig 3 milliónyi röfög az ólakban. Mindenki változtatni akar a helyzeten, a kis feldolgozók is.
Kép: KecskemŽt, 2009. ‡prilis 07. HusvŽti sonka. Fot—: Ujv‡ri S‡ndor
Együttműködést ajánlanak a termelőknek és a kereskedőknek a Húscéhet alkotó belföldi kis- és közepes húsipari vállalkozások (kkv-k), mert szeretnék kihasználni meglévő kapacitástöbbletüket. Babati Zoltán, a Húscéh elnöke az MTI-nek elmondta, hogy a kis húsüzemek a hazai termelés 30-40 százalékát adják, de kibocsátásukat 30-40 százalékkal lehetne növelni.
A Húscéh tagvállalatai termékeik túlnyomó részét - általában mintegy 90 százalékát - belföldön értékesítik, és évi 80 milliárd forint árbevételt érnek el. Mára ugyanakkor termelési költségek tetemesen növekedtek, jövedelmezőségük romlott, termelésük és foglalkoztatotti létszámuk pedig csökkent. E romló tendenciát – húzta alá Babati Zoltán - meg lehetne fordítani, ha Magyarországon az emberek több hazai terméket vásárolnának. Így nemcsak megbízhatóan jó minőségű, biztonságosan fogyasztható áruhoz jutnának, hanem a cégek kapacitáskihasználtsága is növekedne, és új munkahelyeket is létesíthetnének – tette hozzá az MTI-nek a szakember. (folytatás!)
A KSH szerint tavaly 3,1 millió sertés volt az országban. 2000 óta eltelt években 62 százalékkal, 1,5 millióval csökkent a háztáji sertések száma. Az utóbbi években nettó importőrök vagyunk, vagyis a hazai ellátást csak külföldi sertés és sertéshús importjával tudjuk biztosítani.
Ez azért alakulhatott ki, mert Babati szerint a korábbi gazdaságpolitika egyértelműen a nemzetközi nagyvállalatokat támogatta a kkv-szektor rovására. Emiatt csökkent Magyarországon a húsiparban a foglalkoztatás is.
A Húscéh tagvállalatai segíteni kívánják a termelőket, mivel többségük hazai alapanyagból dolgozik, ezért érdekük, hogy a hazai tenyésztők talpon maradjanak. A vállalatok a magyar húsipari termékek - főként a hungarikumok - népszerűsítését tartják fontos feladatnak A védjegyes magyar termékek kínálatának növelésével szeretnék mindezt elérni, így védve a belső piacot is. Emellett a termelők és feldolgozóipar kapcsolatát is szeretnék megváltoztatni annak érdekében, hogy a továbbiakban jól működjön az állattartók és a kkv szektor kapcsolata.
A húsipar működését a pályázati bürokrácia csökkentése és a bírálati határidők lényeges lerövidítése segíthetné - húzta alá Babati Zoltán. Ezt kiegészítette azzal, hogy szakmai kérdésekben nagyobb hatáskört kellene adni az elbírásban az érdekvédelmi szervezeteknek.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu