Kihalt a háztáji disznók kétharmada

Lényegében 10 év alatt sikerült a magyar agrárpolitikának felszámolnia a háztáji sertésállomány kétharmadát. Ez azt jelenti, hogy eltűnt a piacról másfél millió sertés és ma már csak alig 3 milliónyi röfög az ólakban. Mindenki változtatni akar a helyzeten, a kis feldolgozók is.

GazdanetO. Horváth György2011. 02. 21. hétfő2011. 02. 21.

Kép: KecskemŽt, 2009. ‡prilis 07. HusvŽti sonka. Fot—: Ujv‡ri S‡ndor

Kihalt a háztáji disznók kétharmada
KecskemŽt, 2009. ‡prilis 07. HusvŽti sonka. Fot—: Ujv‡ri S‡ndor

Együttműködést ajánlanak a termelőknek és a kereskedőknek a Húscéhet alkotó belföldi kis- és közepes húsipari vállalkozások (kkv-k), mert szeretnék kihasználni meglévő kapacitástöbbletüket. Babati Zoltán, a Húscéh elnöke az MTI-nek elmondta, hogy a kis húsüzemek a hazai termelés 30-40 százalékát adják, de kibocsátásukat 30-40 százalékkal lehetne növelni.

A Húscéh tagvállalatai termékeik túlnyomó részét - általában mintegy 90 százalékát - belföldön értékesítik, és évi 80 milliárd forint árbevételt érnek el. Mára ugyanakkor termelési költségek tetemesen növekedtek, jövedelmezőségük romlott, termelésük és foglalkoztatotti létszámuk pedig csökkent. E romló tendenciát – húzta alá Babati Zoltán - meg lehetne fordítani, ha Magyarországon az emberek több hazai terméket vásárolnának. Így nemcsak megbízhatóan jó minőségű, biztonságosan fogyasztható áruhoz jutnának, hanem a cégek kapacitáskihasználtsága is növekedne, és új munkahelyeket is létesíthetnének – tette hozzá az MTI-nek a szakember. (folytatás!)

 

A KSH szerint tavaly 3,1 millió sertés volt az országban. 2000 óta eltelt években 62 százalékkal, 1,5 millióval csökkent a háztáji sertések száma. Az utóbbi években nettó importőrök vagyunk, vagyis a hazai ellátást csak külföldi sertés és sertéshús importjával tudjuk biztosítani.

Ez azért alakulhatott ki, mert Babati szerint a korábbi gazdaságpolitika egyértelműen a nemzetközi nagyvállalatokat támogatta a kkv-szektor rovására. Emiatt csökkent Magyarországon a húsiparban a foglalkoztatás is.

A Húscéh tagvállalatai segíteni kívánják a termelőket, mivel többségük hazai alapanyagból dolgozik, ezért érdekük, hogy a hazai tenyésztők talpon maradjanak. A vállalatok a magyar húsipari termékek - főként a hungarikumok - népszerűsítését tartják fontos feladatnak A védjegyes magyar termékek kínálatának növelésével szeretnék mindezt elérni, így védve a belső piacot is. Emellett a termelők és feldolgozóipar kapcsolatát is szeretnék megváltoztatni annak érdekében, hogy a továbbiakban jól működjön az állattartók és a kkv szektor kapcsolata.

A húsipar működését a pályázati bürokrácia csökkentése és a bírálati határidők lényeges lerövidítése segíthetné - húzta alá Babati Zoltán. Ezt kiegészítette azzal, hogy szakmai kérdésekben nagyobb hatáskört kellene adni az elbírásban az érdekvédelmi szervezeteknek.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek