Csúcsösszeg a hazaira!

Soha ekkora mennyiségű pénzt nem fordítottak még élelmiszer-marketingre, mint amit most tervez a kormány. Igaz két évre oszlik el a pénz, de a lényeg: a vásárlók tudatosságának javítását szolgálja a kampány, keressük a minőségi és egészséges, hazai termékeket.

GazdanetO. Horváth György2017. 07. 17. hétfő2017. 07. 17.

Kép: feked stifolderhagyományok kolbász disznóvágás tolna megye éléskamra füstölő élelmiszer hús 2011 12 12 Fotó: Kállai Márton

Csúcsösszeg a hazaira!
feked stifolderhagyományok kolbász disznóvágás tolna megye éléskamra füstölő élelmiszer hús 2011 12 12 Fotó: Kállai Márton

Csaknem kétmilliárd forintot fordít a kormány a következő két évben a hazai élelmiszerek minőségének javítását és a vásárlók tudatos döntését elősegítő húszpontos akcióterv megvalósítására. Szigorítják az ellenőrzéseket is, a cél ugyanis az, hogy a vásárlók csakis kifogásolhatatlan termékek közül válogathassanak a boltokban. Átfogó kampányt indít a minőségi élelmiszer-termelés elősegítésére a kormány – jelentette be a múlt hét végén a földművelésügyi miniszter. A program része annak a húszpontos élelmiszer-biztonsági akciótervnek, amellyel a kormány elejét venné a multinacionális élelmiszerláncok tisztességtelen gyakorlatának. A cél ugyanis az, hogy a honi boltok polcaira csak a nyugati minőségnek megfelelő áruk kerüljenek, és a vásárlók minél több magyar élelmiszert tegyenek a kosarukba.

Fazekas Sándor a Jász-Nagykun-Szolnok megyei Tiszaderzsen a kárásznapon elmondta: a komplex a kampány során elsősorban a minőségi termelés szabályozását helyezik a középpontba. – A cél egy olyan minősítési rendszer kialakítása, amely segíti az élelmiszerek közötti eligazodást – emelte ki a miniszter. Bővítik és fejlesztik a hatósági szakértői munkát, az ellenőrzéseket, és támogatják az élelmiszerek megkülönböztetésére alkalmas önkéntesen alkalmazható eszközök, védjegyek elterjesztését. Megterveznek és létrehoznak egy úgynevezett S–QR kód alapú védjegyet, amely lehetővé teszi, hogy a legkorszerűbb számítástechnikai eszközökkel lehessen információt gyűjteni az élelmiszerekről.

A következő időszakban kampányt indítanak a vásárlók tájékozottságának növelésére is. Ezt szóróanyagok, kiadványok és képzések szolgálják majd. Nagy hangsúlyt helyeznek a jövő fogyasztóira is, így az iskolai oktatásban szerepet kap az élelmiszerek megismerése. A miniszter a távirati iroda szerint fontosnak nevezte, hogy az élelmiszerek nagy részét a hazai élelmiszeripar állítsa elő a magyar mezőgazdaság által megtermelt alapanyagokból. Hozzátette: mindez további munkahelyeket teremt, és segíti a gazdák megélhetését is. A kormány azt szeretné elérni, hogy a magyar fogyasztók biztonságos, GMO-mentes, jó minőségű és egészséges élelmiszerhez jussanak. Növelnék a magyar termékek arányát a kiskereskedelmi forgalomban. Ezen a téren már ma is vannak mérhető eredmények: míg 2010-ben ez 30 százalék volt, idén már 60 százalék volt a magyar élelmiszerek aránya a hazai fogyasztásban.

A kampány 2019-ig tart majd, a program finanszírozására mintegy kétmilliárd forintot szán a kormányzat. Még az idén mintegy 150 millió forintot költenek az élelmiszerek minőségét javító akciótervre; 2018-ban további egymilliárd forint, 2019-ben, a kampány utolsó évében pedig több mint 700 millió forint szolgálja ezt a célt. Az agrártárca várakozásai szerint a programnak néhány hónap múlva már jól látható eredményei lesznek.