A PENNY MARKET SZERINT nem volt elég magyar tej, ezért kellett olcsó szlovák UHT-tejet importálnia és piacra dobnia az elmúlt időszakban. A tejtermelők és -feldolgozók szerint viszont egyértelműen árletörő szándék húzódik meg az ügy hátterében, melynek során a legolcsóbb magyar tejnél is 14 forinttal alacsonyabb áron kínálták a szlovák tejet.

Gyanúsan olcsón adták

Volt elég tej – nem volt elég tej: ez a kérdés a legfrissebb agrárháborúban, amit a Penny Market ellen vív a tejesszakma. A kereskedelmi cég a minap a legolcsóbb magyar tejnél 14 forinttal is kevesebbért kínált egy liter tejet. A szlovák UHT-tej így tehát 135 forinton került a pultra. Ez az ár azonban gyanúsan kicsi: egy liter nyers tej felvásárlási ára 95-100 forint, ebből képtelenség a fenti összegért – feldolgozás, szállítás, adózás után – piacra vinni. Emiatt például a minőséget és az árképzést is érintő vizsgálatokat kezdeményezett a Magyar Agrárkamara és a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács már csak azért is, mert a szlovák tejárak sem alacsonyabbak a magyarnál és a termelési költségek is hasonlóak. Tehát már megint az elmúlt évtizedben többször előfordult gyanús árképzéssel van dolgunk – állapították meg a magyar érdekvédők, akik szerint itthon bőven találni tejet, és a tejipar is elég UHT-tejet állít elő.

A Penny Market érvelése szerint viszont nem volt elég magyar tej a beszállítóknál, ezért kellett más forrásból fedeznie a vásárlói igényeket; a szlovák UHT-tej alacsony ára pedig a cég üzleti és gazdasági tevékenységéből származó árelőnynek köszönhető, amit átengedtek a vásárlóknak. Az üzletlánc azt is közölte: öt éve csatlakozott a terméktanácshoz, s mint mindig, most is kérték a támogatását annak érdekében, hogy a vásárlói igényeknek megfelelő mennyiségű magyar tejet tudjanak beszerezni. Kiderült, hogy nincs itthon elég tej, ezért hoztak be külföldről a laboratóriumban bevizsgált, kifogástalan minőségű szlovák tejet.

Az ügy miatt a múlt hét elejére termelői megmozdulást szervező érdekképviselet, a Magyar Gazdakörök és Gazdaszövetkezetek Szövetsége szerint az alacsony ár nem tartható fenn huzamosabb ideig. Jakab István elnök úgy véli, az árakcióval csak becsalni és beszoktatni szeretnék a vásárlókat az üzleteikbe. Így nem csupán a magyar tejágazat szereplőit károsítanák az üzleti fogással, de a későbbiekben a most jobban járó vásárlókat is.

E sorok írása idején a felek tárgyalnak: a terméktanács az áruházlánccal, az érdekvédők egymással. Az biztos: ha a Penny nem hagy fel az efféle árképzéssel, az agrárkamara újabb eszközöket keres a tiltakozásra. Erre akadt már példa, fél évvel ezelőtt az almatermesztők érdekeit kellett érvényesíteni: a léalma esetében több hétig tartó demonstrációval kényszerítettek ki áremelést a sűrítményt gyártóknál.

FOTÓ: ILLYÉS TIBOR, MTI

Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.