Tanulópénz, órakulcs

Úgy tűnik, a kormány nem sokat lacafacázik. Mit sem törődve bizonyos zuhanó népszerűségi mutatókkal, szerveződő demonstrációkkal, lendületesen kaszálva halad előre a maga kijelölte renden. Most hétfőn éppen oktatásügyben lépett egy merészet: a parlament törvénymódosító döntése szerint lesz felsőoktatási tandíj, s a tanárok kötelező óraszáma a jelenlegi ötödével emelkedik. (A következő húzós menet lesz az egészségügyi reform.) Lesz itt ribillió! Kényes terület ez.

Hazai életBalázs Gusztáv2006. 07. 28. péntek2006. 07. 28.
Tanulópénz, órakulcs

Kezdjük talán ott, hogy - egy jeles közgazdásznő szép kifejezésével élve - az "oktatáspiac" egyáltalán nem a nyeretlen kétévesek versenyterepe. A tanár és a diák napi viszonya ugyan ellentétek sorozata, hiszen az egyik tanít és követel, a másik pedig jól-rosszul, fogcsikorgatva vagy netán könnyedén teljesít, ám "rendszerbe foglalva" érdekeik mégis közösek. Az egyik megélni akar abból, hogy tudását átadja, a másik meg, befogadva azt, értékesebbé akar válni. Ezt hívják oktatásnak. Ennek azonban - értsd: a tudáshoz jutásnak - ma meglehetősen bonyolult gazdasági és társadalmi érdekháttere létezik. Tudjuk, vannak "jó" és kevésbé népszerű középiskolák, egyetemi-főiskolai karok. Többségük ma iparszerűen működik. A képlet egyszerű: feltöltött hallgatói létszám szorozva elég magas állami normatív támogatással, plusz a fizetős hallgatói (középiskolás) bevételekkel, mindez egyenlő meghatározott számú tanári állással, egyetemi (középiskolai) laborköltséggel, portással, takarítónővel, mindennel. A másik oldal: ha a gyerekem egyetemre megy, az akkor is pénzbe kerül, ha a tandíj szót ki sem ejtjük.
A tanárok persze már most tiltakoznak, óraszámemelésről hallani sem akartak (ez főként az alsó- és középfokú oktatásban okoz majd feszültséget), és eleve úgy vélik, egyfajta vívmányukat nyirbálja éppen a kormány. Nos, ezzel szemben a mai Magyarországon tanárnak lenni azért nem olyan rossz buli. (A profán megfogalmazás szándékos.) Nézzük a tényeket! Egy átlagos tanári fizetés nincs nettó százezer alatt, s ebben benne van garantált két és fél hónap fizetett szabadság is. Már hallom is az ellenérveket: a feszített oktatáspszichológiai feltételek, a sok többszörösen hátrányos helyzetű gyerek, a kötelező szakmai továbbképzés stb. Mindezek nyilván ott vannak a mérleg egyik serpenyőjében. A másikban azonban az, hogy - igenis kijelentem - a tanárok között egyre kevesebb az igazi egyéniség, közoktatásunk legalább kétharmada attól nyög, hogy a közalkalmazottként felvett hivatalnok letudja az órát, aztán megy haza jól érezni magát. A főiskolákon, egyetemeken a kari oktatók zöme sem igazából a fizetésből, hanem az úgynevezett külső megbízatásokból, a "buliból" él meg. Az egész rendszer - éppúgy, mint az egészségügy - egy nagy hazugságra épül. Ennek lényege: a "poszt" birtokosának megélhetése az állami finanszírozástól függ. Dehogy! Az csak a keret. Minden más a kapcsolatrendszerre épül.
A tandíj bevezetése igazából nem más, mint egy régen létező tény tudomásul vétele. Annak kinyilvánítása, hogy valóságosan ingyenes felsőoktatás sohasem volt Magyarországon, a "gyerek taníttatása" mindig is áldozatot követelt szülőtől, diáktól, államtól egyaránt. Ma, most, éppen ez fejenként többmilliós tétel. A mostani új rendszer lényege, hogy azt a társadalmi és munkaerő-piaci előnyt, amit a diploma megszerzése hoz a fiatal magyar polgártársunknak - ez egyfajta hitelként is felfogható - utólag, a papír birtokában megszerzett jobb állás magasabb jövedelméből kell kifizetni. Igazságos ez? Vitatkozhatunk rajta. Lehet ellene tiltakozni is. De vannak a tények. Azok a makacsok.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek