A fogyasztás apad, a kutya dagad

Felélés helyett sokan inkább befektetnék a pénzüket. A válság miatt kevesebbet vásárolunk az alapvető élelmiszerekből. Kis kedvenceink azonban továbbra sem szenvednek hiányt: a kutya és macskaeledelek forgalma a krízis ellenére is növekszik - derül ki a GFK Hungária Piackutató Intézet felméréséből.

Hírek, információkSzabad Föld Online2009. 05. 29. péntek2009. 05. 29.
A fogyasztás apad, a kutya dagad

A GFK Hungária Piackutató Intézet rendszeresen szondázza a lakosság vásárlási és pénzügyi szokásait. A legutóbbi felmérés adataiból kiderül, hogy a krízis miatt az emberek ésszerűsítik vásárlásaikat, s fogyasztás helyett igyekeznek megtakarítani.

A magyarokra eddig a túlköltekezés volt jellemző. Míg a lakosság csupán 14 százaléka rendelkezik pénzintézeti megtakarítással, addig minden negyedik embernek van hitele. A válság azonban, úgy tűnik, megfordítja ezt a trendet. Mind többeknek szerepel a jövőre vonatkozó tervei közt valamilyen megtakarítás: míg tavaly év elején a lakosság 4,1 százaléka tervezett befektetést, az idén áprilisban már 5,8 százalékuk. A befektetési kedvet a magas kamatok és a mélyponton lévő részvényárfolyamok is serkentik. Ezzel szemben a hitelt felvenni szándékozók aránya jelentősen csökkent. Lakáshitelt csupán a megkérdezettek kicsivel több, mint egy százaléka tervez felvenni, kisebb összegű kölcsönt – áruhitelt, személyi kölcsönt – 2,6 százalékuk mer bevállalni.

–  A lakosság a jelenlegi gazdasági helyzetben a megtakarításokat, befektetéseket preferálja a hitelfelvétellel szemben, ami az emberek pénzügyi helyzetének stabilitása szempontjából mindenképpen kedvező, de a válság idején a fogyasztás és a gazdasági növekedés szempontjából kedvezőtlen fejlemény – mondta Bacher János, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója.

– A spórolási kényszer a boltok forgalmán is érződik. A kiskereskedelmi forgalom 4 százalékkal esett vissza az első negyedévben. Nem látszik olyan trend, hogy a kereslet az olcsóbb termékek irányába tolódna, a változás leginkább mennyiségi. Vagyis az emberek többsége nem mond le az általa kedvelt termékekről, csupán kevesebbet tesz belőlük a kosarába – mondta el Dörnyei Otília, a GFK ügyfélkapcsolati igazgatója.

A visszaesés főként a sör, a szénsavas üdítők, ásványvizek, felvágottak, valamint a tej, a margarin és a mosóporok, öblítők forgalmában szembetűnő, de kevesebbet kényeztetjük magunkat keksszel és egyéb rágcsálnivalókkal is. Az italforgalom csökkenését Dörnyei Otília szerint helyettesíthetőségük magyarázza. A válság idején ásványvíz helyett a csapvíz is megteszi, szénsavas üdítő helyett pedig szörpöt kapnak a gyerekek. Többet vásárolunk viszont étolajból, sajtból, zsírból és tésztafélékből, vagyis vélhetően egyre többen főznek otthon, ahelyett hogy készen vásárolt élelmiszereket fogyasztanának. A válság talán legkevésbé a háziállatokat érinti: a kutya- és macskaeledel forgalma ugyanis továbbra is dinamikusan nő. Kutya világ ez!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek