Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
A gazdasági válság hatására átértékeljük, hogy melyek azok a használati tárgyak, amelyeket nélkülözhetetlennek, és melyek azok, amelyeket luxuscikknek érzünk. A kutatásból az is kiderül: a ruhák kiteregetve is megszáradnak.
A Pew Research közvélemény-kutató intézet megállapításai jelentős változások történtek az amerikai állampolgárok szükséges és luxus árucikkekre vonatkozó értékítéletében. Különböző mértékben, de csökkent azoknak az aránya, akik a ruhaszárító-gépet, a légkondicionálót, a televíziót és a házimozi rendszert, a kábeltévét, vagy éppen a mikrohullámú sütőt nélkülözhetetlen háztartási eszköznek vélik.
A korábbi, 2006-os kutatáshoz viszonyítva 12 százalékkal csökkent, s így 52 százalékra esett vissza azoknak az aránya, akik a televíziót szükséges háztartási eszköznek látják. Az elmúlt 35 évben ez az egyik legalacsonyabb arány, amit a tévével kapcsolatban tapasztaltak.
Három év alatt, 17 százalékos csökkenés eredményeképpen, 66 százalékra esett vissza azoknak az aránya, akik szerint a háztartásokban szükség van ruhaszárító-gépre. Egyszersmind 16 százalékkal csökkent a légkondicionálót favorizálok aránya, ezt ma már csak a megkérdezettek mintegy fele tartja szükségesnek.
Mintegy 10 százalékos csökkenés eredményeképpen a megkérdezettek körülbelül egyötöde érzi fontosnak, hogy háztartása mosogatógéppel és kábeltévével legyen ellátva. A korábbi kérdezések eredményeihez viszonyítva a legnagyobb mértékben a mikrohullámú sütőre vonatkozó kívánság változott. 2006-ban a megkérdezettek 68 százaléka tartotta szükséges eszköznek, de az azóta eltelt években 21 százalékkal esett vissza a népszerűsége. Ma már az amerikaiak mintegy 47 százaléka tartja nélkülözhetetlennek eszköznek a mikrót.
A gazdasági válság hatására jelentkező anyagi bizonytalanságra hivatkozva nem csak a háztartási eszközök fontosságára vonatkozó felfogás változott meg, hanem átértékelődött az is, hogy mely kiadásokat minősítik szükségesnek és melyeken próbálnak meg spórolni a megkérdezettek.
Az 1000 fő megkérdezésével készült reprezentatív kutatás eredményei szerint tízből nyolc amerikai fogja vissza valamilyen formában a kiadásait. A válaszadók csaknem 60 százaléka döntött úgy, hogy márkaboltok helyett inkább diszkont áruházakban vásárol, illetve a drágább, de márkás termékek helyett inkább az olcsóbb árut választja. A megkérdezettek egyharmada kevesebbet költ alkoholra és cigarettára, negyedük pedig olcsóbb kábeltévé- és mobiltelefon- előfizetésre váltott. A megkérdezettek egyötöde megpróbálja maga elvégezni azokat a házkörüli munkákat, amelyekhez korábban szakértőt hívott, továbbá egyötödük a first lady, Michelle Obama példáját követve, veteményest alakított ki kertjében.
Forrás: ELTE-TáTK hírlevél
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu