Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Ha minden rendben megy, jövő augusztusban már birtokba vehetjük a fővárost szegélyező M0-ás körgyűrű északi Duna-hídját, a Megyeri névre keresztelt új átkelőt. A Szentendrei-Dunán és az ártereken átívelő híd a maga 1862 méteres hosszával hazánk leghosszabb hídja lesz.
Az új átkelő az építők reményei szerint nemcsak a feladatát tölti be maradéktalanul, hanem formai megoldásaival, látványával esztétikai élményt is nyújt. A Duna-főági szakasz tervezése és megépítése a magyar mérnöki tudás különösen nagy fegyverténye lesz, már csak azért is, mert ez a hídrész úgynevezett ferdekábeles tartószerkezettel épül, amire eddig még nem volt példa hazánkban. A hídon futó útpályát itt nem oszlopokkal támasztják alá, hanem magas pilonokra (fő tartóoszlopokra) függesztik föl – acélkábelekkel. Két Abetű alakú pilon, valamint a rajta rögzített függesztőkábelek – amelyek lefelé tartott legyezőként tárulnak majd szét a víz fölött – tartják a hidat.
Nem mindennapi munka volt, ahogy a pilonok tartópilléreit megépítették a több méter mély folyóban. Ehhez a pillérek kijelölt helyének környezetében hat méter magas, acélfalas, előre gyártott keretszerkezetet tettek a vízbe. A keret alját – a víz alatt – lebetonozták, majd pedig kiszivattyúzták a vizet ebből a mesterséges medencéből, így száraz lábbal kezdhették el a pilonok pilléreinek betonozását – a Duna közepén.
A pilonok építése igazi attrakció. Az A betű szárait, az egymás felé dőlő, ferde vasbeton oszlopokat februárban kezdték építeni csúszózsaluzással, és 80 méter magasan már át is kötötték a két szárat. Másfél óra is eltelik, mire reggelente – ideiglenes lifteken – az építők följutnak a csúcsig, a továbbépítés helyszínéig. A betont és a betonacélt rekordmagasságú toronydaruk emelik a többszintes zsalurendszerhez. (Amint egy-egy szint elkészült, az egész zsalurendszert – sínen – följebb mozgatják az alant lévő hidraulikus munkahengerek segítségével, így nincs szükség külön emelőszerkezetre.) A Duna-főági híd útpályája 12 méter hosszú, egyenként 150 tonnás elemekből áll össze. Ezek uszályokon érkeznek, és úszódaruk emelik őket a helyükre. Összesen 51 ilyen elem alkotja majd a pályatestet, amelyet a pilonokon rögzített 88 acél függesztőkábel tart a magasban a Duna fölött.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu