Amerikából jött a trónörökös

Szegedre költözik a Rudolf. Július 28-án itt lesz a musical szabadtéri világpremierje. Munkatársunk a budapesti előadást értékeli.

KultúraPethes József2006. 06. 16. péntek2006. 06. 16.
Amerikából jött a trónörökös

Színház az egész világ, s benne üzlet az egész színház. Kasszasiker kell, csak ez a cél lebeghet minden talpon maradni akaró kulturális intézmény előtt. Jó példa erre a Fővárosi Operettszínház, ahol a Rómeó és Júlia után máris itt a következő sikergyanús musical, a Rudolf. Ráadásul világpremiert tartottak, elég különöset, hiszen a jellegzetesen magyar témát - importálni kellett Amerikából.
Hogy miért éppen a Brodway-n álmodták színpadra Habsburg Rudolf tragikus sorsát, nem tudni. Pedig hálás téma lehetett volna valamelyik hazai írónak is, ha feldolgozza Ferenc József egyetlen fiának utolsó éveit. Az utód ugyanis nagyon messze esett a fájától, liberális eszméket vallott, szembeszegült apjával, aki egy idő után már be sem vonta fiát az államügyek intézésébe. A magyar főnemesek őt szerették volna látni a magyar trónon, elválva a Monarchiától. A fiatalember boldogtalan volt a magánéletében is, soha nem tudta megszeretni a hozzáerőltetett belga hercegnőt (egy kislánya született tőle). Igazi szerelme Vetsera Mária volt. A 17 éves bárónőt feleségül szerette volna venni, házassága felbontásáért a pápához fordult. Kapcsolatuk a Bécshez közeli, mayerlingi vadászkastélyban ért véget, mindkettőjüket lőtt sebekkel, holtan találták. Ma sem tudni pontosan, gyilkosság vagy öngyilkosság vetett véget életüknek.
Ennyi a lecsupaszított történet; több nem is jön át a színpadról, merthogy a néhány mondatos párbeszédek után azonnal felcsendülnek a dalok. Frank Wildhorn, a Jekyll és Hyde szerzője ezúttal nem rejtette véka alá, hogy a popszakmában kezdett, egymást követik a fülbemászó szerzemények. A nézőnek sokszor olyan képzete támad, mintha egyiket-másikat már hallotta volna valahol. Egy biztos, a zeneszerző pontosan tudja, mire buknak kis hazánkban. Mestermunkát végzett, az egységes stílus, az egyéni hangzás azonban elmaradt.
Kerényi Miklós Gábor rendező érdeme, hogy az előadás mindvégig nézhető. Ebben természetesen közrejátszanak az olyan, fiatal, tehetséges színészek, mint Dolhai Attila, Vágó Bernadett, Bereczky Zoltán, Janza Kata és Földes Tamás. Ha a Rómeó és Júlia nyomába nem is léphet, attól még évekig játszhatják telt ház előtt.

Makói operett
Ötödik alkalommal zajlik operettfesztivál Makón. A Hagymaház mögött található új, ezerötszáz férőhelyes mobil nézőtér többnyire az idén is megtelt, nyilván azért is, mert jegyek ingyenesen igényelhetők a Hagymaházban. A rendezvényt kifejezetten az idősek szórakoztatására hozták létre 2002-ben, hogy igényes, élő muzsikát hallgathassanak, bár talán nem jár távol az igazságtól az sem, aki a kübekházi Operettfalu sikerének meglovagolását sejti a dolog mögött. Mindenesetre az utolsó előadásra még bárki odaérhet: 17-én, szombaton este nyolckor kezdődik a Kölcsönkért kastély, Mikó István főszereplésével.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek