Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Voltak rossz napjai: megfenyegették, mert kamerával oknyomozott a magyar prostitúció bugyrában. Az író, költő filmesnek jó napjai vannak, hiszen a könyvhétre megjelent Artista című regénye, s a csíkszeredai fesztiválon a legjobb rendező díját kapta az Amari krisz (Mi eskünk) című filmjéért. Bódis Krisztával beszélgettünk.
- Mondhatni, hogy ismeri a lókereskedés csínját-bínját?
- Ha ismerném, lókereskedő lennék, fogalmazzunk úgy, hogy sok mindent megtanultam a lókereskedésről. Köszönhetően az Amari krisz című dokumentumfilmnek, amelyet lókereskedő cigányközösségben forgattam. Tagjai őrzik az ősi tradíciókat, hagyományaik középpontjában a lókereskedés áll, életüket pedig a "cigány törvény" szerint élik. A krisz jellegzetes intézményük, amely megoldja vitás kérdéseiket. Ha a felek képtelenek megegyezni, az öregek tanácsa dönt. Leegyszerűsítve: békebíróságról van szó, kifejezetten kereskedelmi és pénzügyekben. Ha valaki lovat vesz, és az megdöglik, el kell dönteni, az eladó tudott-e az állat betegségéről. Az oláh cigányoknál szigorú szabályai vannak a lókereskedésnek.
- Ahogyan az ön dokumentumfilmjeinek is lényeges eleme a cigányság. Egyszer úgy nyilatkozott, "büszkék lehetünk arra, hogy ilyen cigányaink vannak".
- Igen, ezt most is bátran állíthatom, és a cigány kultúrára, a megőrzőire, a mindennapi megélhetésért küzdő, szegénysorsban élő cigányságra gondolok, amikor a roma művészetek, az értelmiség vagy a cigány folklór kincsei, a cigány nyelvek gazdagsága és költőisége kerül szóba. Ismerjük mindezt?
- Gondolja, hogy ezzel meghatja a többségi társadalmat, és filmjeivel rést üthet a cigányokkal szembeni előítéletek tömör falán?
- Tudom, hogy az előítéletek erősek, mégis hiszek abban, hogy érték az előítéletmentes gondolkodás. Azt hiszem, ahogyan minderről beszélek, amilyen filmes módszerekkel dolgozom, az maga a közvetítés.
- Lehet, hogy ön a cigányság magyar hangja?
- Amennyiben a cigány kultúra bemutatása közvetítés, vállalom, alapvetően azonban nem szeretnék senkinek a magyar hangja lenni. Arról van szó ugyanis, hogy a magyarországi cigányság ismeri azt a kultúrát és társadalmat, amelyikben többnyire megkülönböztetett kisebbségként él. Beszélik a nyelvünket, mi nem beszéljük az övékét. Ritkán látunk saját kultúránknál tovább, többnyire azt hisszük, értékeink univerzálisak és helyesek, a másokéi pedig nem. Érdemes azon elgondolkodni, hogy ez hova vezet.
- Miként sikerült elfogadtatnia magát a zárt roma közösségekkel, s meggyőznie őket, hogy nem az egzotikum érdekli bennük?
- Filmjeimet a kölcsönös szimpátiára és elfogadásra alapozom, erre épül az a párbeszéd, amely ugyancsak az egymás iránti érdeklődésből indul ki. Szerencsés lehetek, amikor az Isten adósságát forgattam az ózdi Hétes-telepen, "befogadott" egy magyar cigány család. Békés megyében pedig az oláh cigányok között készül az újabb filmem a nőkkel kapcsolatos hagyományokról. De Budapesten is számos roma barátom van.
- Eddigi élményei alapján el tudná képzelni magát köztük nőként?
- Mondjuk egy tradicionális oláh cigány családban? Tegyük fel, hogy férjhez mentem volna egy lókereskedőhöz? Nyilván sok függne attól, milyen családból származik a férj, hogyan viselkednének velem a szülei. Be kellene tartanom a patriarchális társadalmak szigorú szabályait: hosszú szoknyában járnék, feltűzném a hajamat, nem mehetnék sehova, nem néznék jó szemmel, hogy dolgozom, hiszen a cigányasszonynak otthon a helye. Azt hiszem, olyan autonóm, emancipált alkotó nőnek, amilyen én vagyok, ez elég lehetetlennek látszik. De ebben semmi különös nincs. Egyébként azok a berögződések is, hogy a cigány nők ledérek és "szenvedélyesek", eléggé nevetségesnek vagy inkább szomorúnak tűnnek annak a szemében, aki tudja, hogy mennyire fontos a roma társadalomban a nők tisztessége. Csak szűz lány mehet férjhez, az ilyen lány számít tisztességesnek. A férfiakkal más a helyzet, nekik több mindent elnéznek. Egy magyar nőnek nehezebb lenne megfelelnie egy cigány közösségben, mint egy oláh cigány nőnek a magyarok között.
- Árulja el, filmjeiben, könyveiben miért vonzza a cigányság?
- Egyrészről érdekel a cigány kultúra, másrészről érdekel társadalmunk valósága: a különbözőség, amely véleményem szerint vitathatatlanul előny, s amely mögött ott az azonosság is.
- Hasonlóan "ostobaságig fajuló elhivatottságként" jellemezte a prostitúció iránti érdeklődését. A romákon keresztül jutott el a prostitúcióig?
- A romaságnak és a prostitúciónak semmi köze egymáshoz, a prostitúció a szegénységgel, a kiszolgáltatottsággal függ össze. A prostitúció nem arról szól, hogy sok nő kurvának születik, imád szexelni és ebből hasznot is akar húzni. Senki nem bizonyította, hogy a cigány lányokból eleve prosti lesz. Nincs szép és csúnya kurvaság. Védtelen - kezdetben szinte mindig kiskorú - lányokról van szó, akik nem kaptak fogódzót az élethez, eleve őket nem értékelő vagy egyenesen bántalmazó környezetből jöttek. Később a futtatók érzelmileg könnyen megtévesztik, kihasználják, és függőségben tartják, bántalmazzák, adják-veszik őket, végül olyan helyzetbe kerülnek, hogy valójában nem választhatnak, miközben a prostitúciót a társadalom normálisnak tekinti.
- Áldozatok vagy sem: nem a kliens tehet arról, hogy a prostituáltak árcédulát tesznek a testnyílásaikra.
- A férfiak azt mondják a prostituáltnak: felvállaltad, úgy kell neked, miért ne használjunk. Ez tévedés. A Kemény vaj című könyvemben van egy jelenet, melyben a kliens azt mondja: "Kuss, kurva, a pénzemért azt csinálok, amit akarok." Ez a prostitúció kulcsa.
- A Rabszolgavásár című filmje egy, a prostitúcióról szóló sorozat első része. Miért nem folytatta?
- A prostitúció világában csak az folytasson oknyomozást, aki utána személyazonosságot vált és elköltözik ebből az országból. Lehetetlen a nyilvánosság elé tárni a prostitúciót működtető érdekeket, az igazi mozgatórugókat, de persze nekem nem is a klasszikus oknyomozás vagy a közvetlen leleplezés a célom, sokkal inkább szembesítés önmagunkkal, a tartalmi összefüggések feltárása, az egyéni sorsok és motivációk mögött felsejlő közös felelősség érzékeltetése.
- Be kell érnie a Prostitúció Nélküli Magyarországért mozgalommal, melynek egyik támogatója, és amely azt is szeretné elérni, hogy a klienseket büntessék.
- A férfiak azt mondják, nem járnának prostituálthoz, ha a feleség fiatal maradna, mindent megtenne, amit a férfi akar. Egyesek szerint tönkremennének a családok, ha nem lenne prostitúció. Nagy a baj, ha ez tartja össze a családokat. Inkább legyen házasságon kívüli szexuális kapcsolat, bomoljanak fel nem működő családok, mint hogy gyerekeket és nőket adjanak-vegyenek. A kliensek miatt van prostitúció: ha nem lenne kereslet, nem is létezne. Nekem azok a férfiak imponálnak, akik nem tartják férfiasnak a prostitúciót. Milyen izgalmas lenne, ha magas státusú, tekintélyes férfiak is azt mondanák, hogy prostituáltak igénybevétele férfiatlan dolog, és mondjuk részt vennének a prostituáltak rehabilitációjában. Amíg ez nem történik meg, mindig lesz emberkereskedelem. Egyébként pedig nem lehet törleszteni Isten adósságát, mert nincs neki. Adóssága az embereknek van egymás felé, megkockáztatom: Isten felé is. És hát főleg azok adósak, akiknek volna miből adni.
Keresztanyának kérték fel
Isten adóssága címmel Bódis Kriszta 1998-tól három évig forgatott dokumentumfilmet az ózdi Hétes-telepről. A filmben Budai Barnabás családjával olyan baráti, szeretetteljes kapcsolatba került, hogy megkérték, legyen a megszületendő gyermek keresztanyja, majd a következőé is, éppen akkor, amikor az írónő második gyermekével volt terhes. A két család máig ápolja a kapcsolatot. Regényeiben visszaköszönnek a nyomortelepeken és a kivetettek között szerzett tapasztalatai. A Kemény vaj című kötete megjelenése után ózdi cigányhőseinek vitt néhány példányt, és felolvasott nekik. Ők ugyanis nehezebben boldogulnak az olvasással.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu