Ma délelőtt fél tizenegykor vetítették a 40. Magyar Filmszemle első produkcióját Borbás Tamás tudományos-ismeretterjesztő filmjét, a Digitális valóság a filmben című alkotását. (Képünkön: jelenet a műből.) A szemle utolsó filmjét pedig február 3-án pergetik le a záróünnepségen. Ami a kettő között van és lesz, az felettébb érdekesnek ígérkezik.
Korábban Magyar Játékfilmszemlének hívták a legnagyobb itthoni filmünnepet, de ez az elnevezés nem vett tudomást a dokumentum, a kísérleti, a kisjáték és a tudományos-ismeretterjesztő alkotásokról. A plakátokról ma már Filmszemle ordít, de az, hogy két nappal a hivatalos megnyitó előtt vetítik a feksorolt kategóriák filmjeit, azt sugallja, mintha ez a mezőny még mindig valamiféle púp lenne a sokak által csak játékfilmekkel azonosított Filmszemle hátán. Annak ellenére, hogy e kategóriáknak is saját zsűrijük van, ugyanúgy versenyeznek, s a dokumentumfilmeseknek is lesz vitája, kerekasztala, ankétja. A jelek szerint ez az alkotói társulat még nem találta meg a helyét Magyar Filmszemléken...
Vajon miért nem a dokfilmek vetítését megelőzően kerül sor a Filmszemle hivatalos megnyitójára? Ma délelőtt, úgymond, „a dokumentumfilmesek jelképesen megnyitották a szemlét.” Mintha ők csak jelképesen lennének jelen a legnagyobb magyar filmünnepen. Miközben Novák Emil, a Szemletanács elnöke „a dokumentumfilmesek iránt érzett tiszteletről és megbecsülésről” beszélt. Herendi Gábor filmrendező, a Valamik Amerika 1-2. készítője, a tavalyi Szemletanács elnöke felháborítónak nevezte, hogy a televíziós csatornák sem foglalkoznak a dokumentumfilmek népszerűsítésével, és emiatt a rendezők nem jutnak az őket megillető nyilvánossághoz. Némi pontosítás azért elkél: a Duna Televízió az üdítő kivétel, hétfőn este is két dokfilmet vetítettek a szemle mezőnyéből, s ez az egyetlen csatorna, amely értékén kezeli a műfajt. Mindenesetre az elgondolkoztató, hogy a dokfilmalkotók nem kapnak életműdíjakat, elismeréseket a Filmszemlék nyitóünnepségein. És sovány vigasz, hogy a szakmai seregszemle jelképes megnyitóján leleplezték a dokumentumfilmek álmainak tortáját a filmes alkotók jelképes egyenlőségeként.
Közben érkeznek a hírek, hogy tavaly kétmillióan kevesebben váltottak mozijegyet a magyar mozikba, dráma zajlik a magyar filmiparban, a támogatások felfüggesztése miatt nem jönnek a külföldi filmesek Magyarországra forgatni, ami 14 milliárddal kevesebb bevételt hozott, zajlanak a harcok a stúdiók körül. Jó hír, hogy a szemle egyik versenyfilmjét, a Valami Amerika második részét már 230 ezren látták (az első részre 540 ezren váltottak jegyet). Sokaknak rossz hír viszont, hogy Fonyó Gergely Made in Hungária című filmje, amely Fenyő Miklós azonos című musicaljéből készült, nem került be a szemle versenyfilmjei közé. Talán nem véletlen, hogy a produkció sajtóbemutatóját éppen a Magyar Filmszemle napjaira időzítették.
Az idei Filmszemlén 32 dokumentumfilmet, 18 játékfilmet, 30 kisjátékfilmet, 12 tudományos-ismeretterjesztő filmet, 9 tévéfilmet vetítenek. Novák Emil szerint nem lesz kiugró film, név, de nagyon jó produkciók várhatók, amelyek tükröt tartanak a nézők elé.
Majd meglátjuk.