Kuka utas, vésd az észbe!

Merkúr-utazás. Ez a címe az m1 rendszerváltó sorozata, a Visszajátszás szezonzáró műsorának, melyben egyebek közt azt boncolgatják a szerkesztők, miként lehetett autóhoz jutni az "átkosban". Nyáron sem lesz leállás: 14 epizódban a rendszerváltás főszereplőivel láthatunk portréinterjúkat, s az adások természetesen továbbra is felelevenítik az adott hét ma már történelminek számító eseményeit.

KultúraSzabad Föld Online2009. 05. 25. hétfő2009. 05. 25.
Kuka utas, vésd az észbe!

Tíz Trabant, három Lada, s mutatóba egy-egy Dacia, Wartburg vagy Moszkvics - két évtizeddel ezelőtt még így nézett ki egy átlagos parkoló kis hazánkban. A ma már meglehetősen szegényesnek tűnő kínálat mégis szemet gyönyörködtető látvány lehetett a büszke tulajdonosoknak. Hiszen emlékszünk, a szocialista autóipar remekeire az előleg befizetésétől számítva négy-öt évet is vártak gazdáik. Sőt, ha az átvétel napján nem akadt olyan színű kocsi a Merkur csepeli, győri vagy debreceni átadótelepein, amilyenről a tulajdonos álmodott, jött még pluszban a színre várás (aztán a kívánt színért zsebbe jattolás) időszaka, amely újabb hónapokkal meghosszabbíthatta a procedúrát. Mindeközben persze a 40-50 százalékos előleg az államnál kamatozott...

A Visszajátszás utolsó tavaszi adásában azokat a boldog békeidőket idézi fel a rendszerváltó magazin stábja, amikor még úgy tudtunk örülni egy zöld Trabantnak, mint egy új családtagnak. Elsőként a Merkur Személygépkocsi Értékesítő Vállalat történetét idézzük fel dr. Hellner Károly, a vállalat rendszerváltás kori vezére segítségével . Az 1968-ban létrejött Merkur csaknem negyed évszázadon át monopóliumként felügyelte a hazai személygépjármű-kereskedelmet. Kiderül például, hogy „egyenlőbbek” mindig is voltak Magyarországon: a múlt rendszerben a Belkereskedelmi Minisztérium fölözte le a frissen beérkező szállítmányokat, s csak a jó káderek és élmunkások után kerülhettek sorra a „listások”, akik már évek óta várták autójukat. A rendszer kárvallottjai között akadt olyan is, aki mire megkaphatta volna az igényelt járművet, már nem gyártották a típust.

És persze voltak, akik hasznot húztak a „kiváló” szocialista minőségből. A profi futballistának induló Baumgartner Antal például 1973-tól Daciák újra összerakásával vált ismert és sikeres kisiparossá. A Dacia-tulajdonosok ugyanis mint valami búcsújáró helyre, a XI. kerületi családi ház műhelyébe vitték a frissen vásárolt román meseautót, hogy a mester újra rakja a hanyagul összetákolt járgányokat. Végül megszólal a műsorban Magyarország első autós magazinjának szerkesztő-műsorvezetője, Dömsödi Gábor is.

Visszajátszás, 21. rész: Merkúr-utazás, május 25., hétfő, 23.15, m1

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek