Kiskapun át menekül a könyvterjesztés

Hovatovább elfogadhatatlan feltételeket diktálnak a könyvpiacon a legnagyobb terjesztők, ezért a független kiadók összefogást sürgetnek. Sőt, a Könyvespont-hálózat létrehozásával a vásárlók kedvében akarnak járni. Az ötlet Dési Pétertől, az Intermédia ’90 Kft. és a Minerva Kiadó igazgatójától származik.

KultúraBorzák Tibor2009. 06. 11. csütörtök2009. 06. 11.

Kép: Konyvesbolt konyvaruhaz karacsony vasarlas 2006.11.28. foto: Nemeth Andras Peter

Kiskapun át menekül a könyvterjesztés
Konyvesbolt konyvaruhaz karacsony vasarlas 2006.11.28. foto: Nemeth Andras Peter

– Muszáj összefogni? – kérdeztük Dési Pétert
– Igen. Ha változtatni akarunk a könyvterjesztés kiszolgáltatott és sajátságos helyzetén, akkor nem nézhetjük tétlenül a mára kialakult helyzetet. A piacot három-négy nagykereskedő uralja, s lényegében az összes kiadó, beleértve a kisebb vállalkozásokat is, velük kénytelen üzletelni.

– Harcba szállnak velük?
– Ennek nem volna értelme. Szó sincs arról, hogy ellenük dolgoznánk, inkább olyan piaci helyzetet akarunk kialakítani, ami alternatívát jelent. Sikerhez csak az egység és az összefogás vezet. Hallottam egy ötletet, hogy végső elkeseredésünkben látványosan dobáljuk a Dunába a könyveket. Ennek azonban semmi értelme nem lenne, talán még a tv-híradókat sem érdekelné az akció.

– S azokat sem hozná lázba, akiknek üzenni szeretnének…
– Valószínűleg. Mindegyiküknek megvan a maga gondja.

– S ha az egységes fellépés erőtlen marad?
– Ezt azért nem gondolnám. Kitaláltunk egy új rendszert: Könyvespont néven országos terjesztői hálózatot szervezünk. A vásárló az egymilliónál is több könyvcímet tartalmazó webáruházunkban online rendeli meg a kiválasztott kötetet, melyet aztán az általa megnevezett árushelyre szállítunk, ahol a számára legkedvezőbb időpontban veheti át.

– Hogyan kerül vidékre a megrendelt olvasnivaló?
– Az egyik legtöbb elárusító hellyel rendelkező, könyvet csak érintőlegesen, tehát nem alaptevékenységként forgalmazó céggel szövetkezünk. A forgalmazás, a csomagolás, a számlázás raktáráruházunkon keresztül történik, a kiadóktól pedig átvállaljuk a jól csak nagyban működtethető marketingtevékenységet.

– Nyereséges vállalkozásra számít?
– Elsődleges célunk az, hogy a néhol már 60 százalékos árrést visszaszorítsuk 50 alá. Ebben látványos lépéseket teszünk. Eddig mintegy 30-40 független kiadó csatlakozott hozzánk, ami persze nem azt jelenti, hogy a nagyobb terjesztőkkel fel kellene bontaniuk a szerződéseiket. Az sem közömbös, hogy a kedvezőbb árrés mellett nálunk a bizományosi rendszertől eltérően fix árbevételhez jutnak.

– Mikor startol a Könyvespont-hálózat?
– Szeptemberben próbaüzemet tartunk, októbertől pedig elindulunk. Az országban 225, ezen belül Budapesten 64 árushelyen leszünk jelen. Az első számvetést pedig a jövő év tavaszán vonhatjuk meg.

Ezek is érdekelhetnek