Itt a vízmű, hol a vízmű?
Másfél éve húzódik a nagykovácsi Pap László és neje szélmalomharca. Bár lehetne vízimalom-harcnak is nevezni, ugyanis mindennek kiváltó oka egy törött cső s az abból észrevétlenül elfolyt temérdek ivóvíz.
Kép: Image: 0180180625, License: Rights managed, Property Release: No or not aplicable, Model Release: No or not aplicable, Place: Unkel, Credit line: Profimedia-Red Dot, Variopress, Fotó: Profimedia-Red Dot

Tavalyelőtt augusztusban érte olvasónkat a kellemetlen meglepetés: csőtörés történt a kertjük végében – mire észlelték, már 260 köbméter víz elfolyt. Mint írja, a hibát azonnal jelezték a Nagykovácsi Vízközmű Kft.-nek. A cég által kiküldött szakemberek a vizet elzárták. A hibát olvasónk 24 órán belül kijavíttatta. A vízszolgáltatóhoz még azon hó 6-án benyújtott egy jóváírási kérelmet – amire azóta sem kapott írásbeli választ –, onnan a Díjbeszedő Holding Zrt. budapesti irodájához irányították, ahol nem tudtak intézkedni, viszont azt tanácsolták, hogy a nagykovácsi polgármesteri hivatal szociális osztályán keressenek segítséget. Ám mivel olvasónk nyugdíja több negyvenezer forintnál, támogatás onnan sem érkezhetett. A Díjbeszedőnél tett újabb látogatáskor azt az eligazítást kapta, hogy forduljon a Pest Megyei Békéltető Testülethez. A testület azonban háromszori hiánypótlási felszólítás után – melyek vagy nem jutottak el olvasónkhoz, vagy nem tudta pótolni a hiányzó iratokat – megszüntette az eljárást, nem zárva ki, hogy hiánytalan kérelme előterjesztésével a fogyasztó új eljárást indítson. Az a fogyasztó, akinek immár másfél éve 340 ezer forint hátralék szerepel minden vízszámláján.
Szerkesztőségünk először a nagykovácsi vízműveket próbálta megkeresni a jóváírás lehetőségeit feltérképezendő, ám kiderült, hogy a kft. megszűnt, a helyi vízműszolgáltatást a Duna Menti Regionális Vízmű Zrt. (DMRV) vette át.
Olvasónk útját követve ezután a Díjbeszedő Zrt.-nél érdeklődtünk a lehetőségekről. Megtudtuk, hogy a díjbeszedő önállóan nem állapíthat meg semmiféle kedvezményt, mivel a díjakat a közműszolgáltatótól kapott adatok alapján szedi be – itt azt tanácsolták, hogy keressük meg az új nagykovácsi szolgáltatót, hátha javasolnak valamilyen megoldást.
Így is tettünk: a következő állomás a DMRV volt, ahol közölték velünk, hogy mivel a társaság nem jogutódja a Nagykovácsi Vízközműnek, s csak tavaly december 16. óta üzemelteti az ottani vízművet, ezért a korábbi eseményekhez nem tudnak érdemben hozzászólni. Azt viszont megtudtuk, hogy a DMRV-nél ivóvízre jóváírás nincs: ami a vízmérőn átment, azt ki kell fizetni, legfeljebb részletfizetési lehetőséget tudnak adni. Jóváírást csak a csatornadíjból lehet kapni, amennyiben a csőtörést, illetve annak javítását számlával, fényképpel vagy hasonló módon igazolni lehet, a gyanúsan magas értékű számla kézhezvételét követő tizenöt napon belül.
Nem tudunk tehát jó hírrel szolgálni: az elfolyt víz árát ki kell fizetni. Amennyiben olvasónk a méltányossági alapú jóváírást remélve ismét a békéltető testülethez fordulna, pontosan érdeklődje meg (telefonon, írásban), milyen dokumentumokat kell mellékelnie a kérelemhez. Különben – mint azt a tapasztalat mutatja – paragrafusokra és bekezdésekre utaló, de azok tartalmát fel nem soroló hiánypótlási felszólításokat kaphat – mert a hivatal sajnos már csak ilyen: írásban legtöbbször túlontúl szűkszavú.