Csopak tehetős, Tiszabő gondban

A GfK Hungária Kiskereskedelmi Vásárlóerő tanulmányának eredményei szerint Veszprém megyei Csopak lakói költhetik el személyenként a legnagyobb összeget a boltokban. A legkevesebb elvásárolható pénz fölött a Jász-Nagykun-Szolnok megyei Tiszabő lakói rendelkeznek.

LakóhelyemSzabad Föld Online2009. 09. 29. kedd2009. 09. 29.
Csopak tehetős, Tiszabő gondban

Míg a kétévente megjelenő GfK Általános Vásárlóerő Index tanulmány a lakosok és a háztartások rendelkezésére álló teljes jövedelmét térképezi fel településenként, addig a Kiskereskedelmi Vásárlóerő felmérés – Magyarország kiskereskedelmi vásárlóerő-térképe – azt mutatja meg, hogy mekkora az egyes településeken a kereskedelem szempontjából lehetséges vásárlóerő, azaz a lakosok mekkora összeget költhetnek el személyenként a kereskedelemben.

A GfK Általános Vásárlóerő Index tanulmány ez évi adatai szerint a tavalyi évhez képest nem történt változás az ezer lakosnál nagyobb települések rangsorában. Budaörs (általános vásárlóerő index: 135,7) áll az első helyen, Csopak (általános vásárlóerő index: 135,4) előtt. Továbbra is az öt legtehetősebb település között találjuk Hévízt, illetve Törökbálintot, azonban az idén Törökbálint megelőzte a fürdővárost. Tiszaújváros az idén kiszorította Tihanyt az ötös toplistából. A legnagyobb nehézséggel küzdő öt településből kettő (Szendrőlád és Vilmány) továbbra is Borsod-Abaúj-Zemplén, kettő pedig Jász-Nagykun-Szolnok megyei – közülük is a legnehezebb helyzetben Tiszabő van, ahol az egy főre jutó általános vásárlóerő az országos átlagnak mindösszesen csak 42,6 százaléka.

A GfK Kiskereskedelmi Vásárlóerő tanulmány adatai szerint az ezer lakosnál nagyobb települések közül Csopak áll az első helyen (kiskereskedelmi vásárlóerő index: 123,4), melyet a második helyen Telki követ. A lista végi települések közül – az általános vásárlőerő rangsorhoz hasonlóan – kettő Borsod-Abaúj-Zemplén, egy-egy pedig Szabolcs-Szatmár-Bereg és Baranya megyében található. Az utolsó ebben a rangsorban is a Jász-Nagykun-Szolnok megyei Tiszabő.

A hagyományos kelet-nyugati megosztottság a kiskereskedelmi vásárlóerőben is megmutatkozik, ugyanakkor a kereskedelmi költéseket a vagyoni helyzeten kívül sok minden más – vásárlási szokások, kereskedelmi egységekkel való ellátottság, településméret stb. – is befolyásolja, így az általános és a kereskedelmi vásárlóerő területi megoszlása között jelentős különbségek lehetnek.

– Természetesen szoros az összefüggés az általános és a kiskereskedelmi vásárlóerő között, ugyanakkor a különbségek kissé kiegyenlítődnek. Például a megyénkénti rangsor nagyon hasonló, de a vásárlási szokásoknak és a költési szerkezetbeli különbségeknek köszönhetően a leggazdagabb és a legszegényebb régiók között csökken a szakadék – mondta Kui János, a GfK Hungária kereskedelemkutatás szektorának menedzsere.

Kiskereskedelmi vásárlóerő rangsor, 1000 lakosnál nagyobb települések

A legtehetősebbek
A legszegényebbek
Település
Kiskereskedelmi vásárlóerő index
Település
Kiskereskedelmi vásárlóerő index
Csopak
124,0
Taktakenéz
65,9
Telki
123,4
Kántorjánosi
65,4
Tiszaújváros
123,0
Szendrőlád
65,2
Budaörs
121,5
Alsószentmárton
60,6
Százhalombatta
120,2
Tiszabő
60,4

Általános vásárlóerő rangsor, 1000 lakosnál nagyobb települések

A legtehetősebbek
A legszegényebbek
Település
Általános vásárlóerő index
Település
Általános vásárlóerő index
Budaörs
135,7
Szendrőlád
49,6
Csopak
135,4
Vilmány
49,6
Törökbálint
132,6
Tiszabúra
49,4
Tiszaújváros
129,6
Alsószentmárton
44,1
Hévíz
129,4
Tiszabő
42,6

Forrás: GfK Hungária, Általános Vásárlóerő Index Tanulmány, 2009

A megyék rangsorában – Budapestet is ide értve – az általános és a kiskereskedelmi vásárlóerő rangsorában is az első helyen a főváros található. A második helyen mindkét listán Fejér megye áll. Az országos átlag fölötti általános és kiskereskedelmi vásárlóerőt tud felmutatni továbbá Komárom-Esztergom, Győr-Moson-Sopron, Vas és Pest megye. A sereghajtó mindkét listán Szabolcs-Szatmár-Bereg megye, de hasonlóan nehéz helyzetben van Békés megye is, amely az utolsó előtti helyet foglalja el mind az általános, mind a kiskereskedelmi vásárlóerő tekintetében.

Ezek is érdekelhetnek