Örök szerelem számára a Balaton

Új hajókat, kompokat és hatékony, utasbarát balatoni személyforgalmat ígér rövid időn belül a Balatoni Hajózási Zrt. közelmúltban kinevezett új vezérigazgatója. Veigl Gábor céltudatos és építő vezetőnek tartja magát, továbbá szerencsésnek, amiért a Balatonnál élhet és dolgozhat a régió fejlődése érdekében.

LakóhelyemSánta András2021. 01. 18. hétfő2021. 01. 18.

Kép: Veigl Gábor vezérigazgató BAHART Balaton hajózás Siófok 2021 01 08 Fotó: Kállai Márton

Örök szerelem számára a Balaton
Veigl Gábor vezérigazgató BAHART Balaton hajózás Siófok 2021 01 08 Fotó: Kállai Márton

– Hány utas közlekedik éves szinten a mindennapokban hajóval, komppal a Balatonon, vagyis számokkal kifejezve mennyire jelentős a Balatoni Hajózási Zrt., amelynek december 16-án vette át a vezetését?

– Egy olyan tradicionális vállalat élére kerültem, amely immár 175 éve szállítja az utasokat a Balatonon. Évente körülbelül kétmillió ember veszi igénybe a szolgáltatásainkat, ennek jelentősebb részét a kompforgalom teszi ki évi 1,2-1,3 milliós utaslétszámmal, valamint 400 ezer gépjármű szállításával, ezenkívül meghatározó a személyhajózási szolgáltatásunk is, ahol az utaslétszám megközelíti a 700 ezret.

A társaságunk által üzemeltetett közforgalmú személyhajó-kikötőket az utazókon túl évente további sok százezer látogató keresi fel, mivel a kikötők, hajóállomások rendszerint a települések leglátogatottabb turisztikai célpontjai.

– Decemberben a hajók, kompok többsége a kikötőkben, sólyán pi­hen. Kapóra jött a vállalatvezetés átadás-átvétele szempontjából ez a hibernált időszak?

– Ha az utasok szempontjából nézzük, valóban úgy tűnhet, hogy ez egy kevésbé pezsgő időszak, hiszen személyhajózás nincs télen. Ugyanakkor a kompok folyamatosan közlekednek Szántód-rév és Tihany-rév között. A hajókat ilyenkor készítjük fel a következő szezonra, a háttérben folyik a munka télen is, hiszen a nagy javításokat, beruházásokat ilyenkor tudjuk elvégezni, annak érdekében, hogy tavasszal menetkész legyen a Bahart flottája, és újdonságokkal, utasbarát fejlesztésekkel találkozzanak az utazók.

– Milyen célokkal kezd a vállalat vezetésébe?

– Öt évig dolgoztam a cégnél vezérigazgató-helyettesként, most pedig vezérigazgatóként szemléletváltásra törekszem. Szeretném, ha a cég hatékonyabb lenne, terveim között szerepel az ügyfélbarát hozzáállás és a fegyelem erősítése, miközben növelném a dolgozók motivációját. Fontosnak tartom, hogy felgyorsítsuk azokat a modernizációs intézkedéseket, amelyekre a vállalat megérett, hiszen évtizedes lemaradásokat kell bepótolnunk.

És szeretném, hogy ezt az utasok is érzékeljék, új hajókat, felújított kikötőket és ügyfélbarát, európai színvonalú szolgáltatásokat lássanak egy-két éven belül.

– Milyen vezető hírében áll, illetve hajós hasonlattal: amikor ön áll a hajó kormányánál, milyen manőverekre számíthat a legénység és az utasok?

– Céltudatos és ambiciózus vezetőnek tartom magam, aki szeret építeni, fejleszteni, és aki maga mellé tudja állítani a csapatát ebben az építkezésben. Fontosnak tartom, hogy mindenki értse, mit miért csinálunk, honnan indulunk, hova szeretnénk eljutni. Meggyőződésem, hogy ha ezekkel mindenki tisztában van, hatékonyabban tudunk haladni. A cél, hogy a ­Bahart professzionális hajózási szolgáltatóként működjön.

– Mit jelent majd ez a hétköznapokban? Mit érzékelnek az utasok a változásokból?

– Sok változást tapasztalhatnak már idén is, de jövőre még ennél is többet. Az egyik legfontosabb, hogy új hajókat és kompokat vásároljunk, és célunk, hogy ezek a járművek 2022-re forgalomba álljanak. Fontos az is, hogy számos, utaskomfortot javító fejlesztést is végrehajtunk, amelyekkel a régebbi hajóinkon is találkozhatnak majd az utasaink.

Ilyenek a kiszolgáló­létesítmények, hajóbüfék felújításai, a belső terek modernizálása, az online jegyvásárlás bevezetése, valamint utastájékoztató rendszer telepítése a kikötőkben.

– Színes, modern hajókról jelentettek meg látványterveket a közelmúltban. Ezek Magyarországon készülnek majd?

– Amiket látott, azok koncepció­tervek voltak, ezeket mutattuk be tavaly, jelenleg pedig a hajók közbeszerzése van napirenden, ennek a lezárása után lehet majd megmondani, honnan vásároljuk meg a járműveket. Egy biztos, új hajó nagyon régen érkezett a Balatonra, éppen ezért óriási eredmény, hogy először két komppal, majd két katamaránnal bővül a flotta.

A kompok értelemszerűen Szántód és Tihany között járnak majd, az új katamaránok pedig a két legforgalmasabb útvonalon, Fonyód és Badacsony, illetve Siófok–Balatonfüred–Tihany között állnak szol­gálatba.

– Cseh Tamás azt énekli a Hatvanas évek című dalában, hogy „emlékszem, nap mint nap hajóval átmentünk Almádiból Siófokra...”. Sokat változott a hatvanas évek óta a balatoni személyhajós közlekedés?

– A jelenlegi flotta hajóinak nagy része a ’60-as, ’70-es években állt forgalomba, amikor felélénkült a balatoni idegenforgalom, és a fejlődés folytatódott egészen a ’80-as évekig. Ez volt a balatoni hajózás csúcsidőszaka, majd a rendszerváltás után jelentős visszaesés kezdődött.

Öt éve azonban ismét folyamatos növekedésről tudok beszámolni. Mindez mutatja, hogy a Balaton ismét egyre népszerűbb, még a tavalyi pandémiás időszakban is erős júliusi és augusztusi forgalmat produkáltunk.

– Cseh Tamás azt is énekelte, hogy „emlékszem, átmentünk Bélatelepről Révfülöpre egy nyári napon”. Létezik még ilyen hajójárat? Azért kérdem, mert bár sok Balaton-parti településnek van kikötője, ám a legtöbbe ritkán érkezik hajó, még a nyári szezonban is. Ahol tehát van hajókikötő, ott ­mindenhol kikötnek a Bahart hajói? Vagy tényleg léteznek szellemkikötők?

– Az úgynevezett közforgalmú kikötők többsége Bahart-tulajdonban van, és mi kizárólag a saját üzemeltetésű kikötőinkben nyújtunk jelenleg hajózási szolgáltatást.

– Mi a helyzet a kompközlekedés bővítésével? Időről időre szóba kerül, hogy kellene a tavon még egy átkelési lehetőség a Szántód–Tihany réven kívül. Vannak-e ilyen tervek?

– Szakértők vizsgálták már ezt, és több lehetőség felmerült, de ezeknek rövid távon nincs relevanciája. Jelenleg a vállalatnál stratégiai fontosságú a fejlesztés és a korszerűsítés. Mindezek megvalósulása után érdemes bővítésről beszélni.

– Milyen szezonra készül idén, a tavalyi koronavírus-járvánnyal terhelt év után? Ráadásul 2021 különleges év, hiszen a Balatoni Hajózás idén ünnepli 175. születésnapját.

– Mivel ez csakugyan ünnepi év, egyszerre emlékezünk a tradíciókra, illetve tekintünk előre, és felgyorsítjuk a fejlesztéseket. Bízunk benne, hogy a koronavírus-járvány idén csitulni fog, de úgy számolunk, hogy az első fél évben még lesznek olyan korlátozások, amelyek a mi működésünkre is hatással lesznek. Terveink szerint azonban a személyhajózási szezont idén is el tudjuk indítani húsvétkor. A jelenlegi tervek szerint változatlan díjakkal várjuk a hajózni vágyó utasainkat.

– Ön a tó mellett él?

– Tizennégy éve költöztem Siófokra, és azóta balatoni embernek tartom magam. A tó számomra örök szerelem lett. Az, hogy itt dolgozhatok, és tehetek azért, hogy a régió és az általam vezetett vállalat fejlődjön, óriási lehetőség, amivel élni szeretnék.

– Feltételezem, vezérigazgatóként új irodába költözött. A dolgozószobája a Balatonra néz?

– Jól feltételezi. Nekem nem kell háttérképként beállítanom a számítógépemen a Balatont. Egyszerűen csak kinézek az ablakon, és magam előtt látom a tavat és a kikötőt, itt élek benne.

Névjegy

Veigl Gábor Siófokon él 2007 óta, 14 éves gyermekét neveli. 2002-ben végzett a Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetemen (Corvinus) közgazdászként, majd pénzügyi MBA-végzettséget szerzett. Öt éven keresztül a Fővárosi Vízműveknél dolgozott, később Siófokon, a Dunántúli Regionális Vízműnél értékesítési igazgatóként újabb öt évet töltött el. Szakmai munkáját számos hazai és nemzetközi munkacsoportban erősítette a tízéves szolgáltatói tevékenység alatt.

Saját vállalkozás működtetése után, 2015-ben csatlakozott a Balatoni Hajózási Zrt.-hez mint gazdasági és stratégiai vezérigazgató-helyettes és általános helyettes. A céltudatos, jól szervezett, folyamatosan fejlődő és együttműködő munkavégzés híve.

 

Ezek is érdekelhetnek