Ezt írtuk anno...

Június negyedik hetében.

Misc2009. 06. 26. péntek2009. 06. 26.
Ezt írtuk anno...

1949.
Június 16-án a Magyar Dolgozók Pártja Központi Vezetősége és Központi Ellenőrző Bizottsága nyilvánosságra hozta határozatát egy trockista kémcsoport leleplezéséről. A Központi Vezetőség Rajk Lászlót és dr. Szőnyi Tibort mint idegen, imperialista hatalmak kémeit és trockista ügynököket, a Magyar Dolgozók Pártja tagjai sorából kizárta. A Szabad Nép nagy cikkben számol be a hazaárulásról: Rákosi Mátyás figyelt fel először a veszélyre, az ő ébersége őrködött a párt biztonságán. Az államvédelmi hatóság idegen hatalmak javára elkövetett kémkedés miatt őrizetbe vette Rajk Lászlót, dr. Szőnyi Tibort, Justus Pált és 17 társukat. Az őrizetbe vettek között dolgozó paraszt nincs.

1959.
Sárszentlőrinc főutcájának egyik ódon épületén márványtábla hirdeti: „E házban lakott az 1832–1833-as iskolai évben Petőfi Sándor”. A költő egykori diákszobája most is tele van könyvekkel, füzetekkel. Valamennyinek a borítólapján ott díszeleg a név: Petőfi Sándor. Csakhogy ezekben a füzetekben nem versek vannak, hanem a helybéli Petőfi Tsz gazdálkodásának számadatai, ugyanis a sárszentlőrinci gazdák új téeszének irodáját a költő egykori szálláshelyén rendezték be.

1969.
Meghalt a század egyik legnagyobb magyar írója, Tersánszky Józsi Jenő, meghalt a század egyik legbátrabb, legtisztább embere. A 81. évében elhunyt mester személyében híd volt a Nyugat legendás nemzedéke és napjaink betűvetői között. Tersánszkynak, jobbára hányt-vetett sorsú, hibáktól tövises hősei hittek az életben. És ez a hitük az ember lakájos, kedves életterévé bűvölte a szutykos piacot, a poros országutat, a csavargók szállásait. Volt idő, amikor íróként nem tudott megélni, amikor könyvtárnyi művel a háta mögött úgy jutott kevéske forintokhoz, hogy mint füttyművész, madárhangokat utánzott bizonyos rádiójátékokban.

1979.
Mindenki úgy tudja, hogy a Trabant NDK gyártmányú autó. Az enyém azonban nemzetközi, egy valódi internacionalista darab. Időszaki felújításán ugyanis sok mindent ki kellett cserélni, ám az NDK-s alkatrészekből szokás szerint alig volt kapható. A hátsó fékcső belga gyártmányú lett, az első kerekekhez meg csak olasz fékcsövet lehetett kapni. A gyújtógyertya cseh. A gumiköpeny jugoszláv, de ezt kaphattam volna lengyel gyártmányban is. A belső gumik pedig franciák – ezeket volt a legnehezebb beszerezni. Hála a nemzetközi együttműködésnek, most már ismét működik az NDK-s Trabantom.

1989.
A Magyar Demokratikus Ifjúsági Szövetség (a volt KISZ, azaz a jelenlegi Demisz) reformgondolkodású alelnöke, Gyurcsány Ferenc bejelentette, hogy tisztségéről lemond, egyúttal kilép a szervezetből. Gyurcsány hangoztatta, hogy a Demisz az új viszonyok között működésképtelen, éppen ezért szándékában áll Új Nemzedék néven egy, a Fidesztől balra, de a Demisztől jobbra álló ifjúsági szervezet megalapítása.

1999.
Sok ezer sorstársammal együtt a mi családunkat sem kerülte el a tragédia. Édesapámat 1945-ben elvitték, úgymond kétheti robotra, ahonnan soha nem tért vissza. Hogy kiskorú testvéreimről gondoskodjak, gyerekként már munkát vállaltam, egészségem mára teljesen tönkrement, Hetvenöt évesen gyakorlatilag mozgásképtelen lettem. Éveken át reménykedtem a kárpótlásban, de mint életemben annyiszor, csalódnom kellett. Két élő testvéremmel fejenként 10 ezer forintot kaptunk most, amikor mások milliós összegű végkielégítéseket vesznek fel. Ennyit ér tehát a hatgyermekes, becsületes édesapánk élete. Nem tudom, hogy a kapott összegből a havi gyógyszerköltségeket fedezzem, vagy a közüzemi díjakat fizessem ki, mert a kettőre nem elég.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek