20 millióba került a 3000 perces ajándék hiánya

A Gazdasági Versenyhivatal 20 millióra büntette a Magyar Telekomot, mert az nem minden kommunikációjában tette közzé, hogy a „3000 perc ajándékba” szlogennel népszerűsített ajánlata csak bizonyos feltételekkel érvényes.

Ország-világO. Horváth György2010. 01. 12. kedd2010. 01. 12.
20 millióba került a 3000 perces ajándék hiánya

A Magyar Telekom reklámkampányának főüzenete az „Összehozunk Benneteket - 3000 perc ajándékba” szlogen volt. A kedvezményt azonban csak bizonyos feltételekkel vehették igénybe a fogyasztók. Ezek egy részéről azonban nem adott kellő helyen és időben tájékoztatást a vállalkozás. Például a Domino Quick csomag esetében elvált a vásárlás a szerződéskötéstől, így gyakorlatilag csak utólagosan, a vásárlást követően szembesülhetett egy-egy fogyasztó azzal, hogy rá nem vonatkozott a kedvezményes akció.

A GVH álláspontja szerint, a televíziós reklámokban elhangzó azon állítás: „év végéig minden új T-Mobile előfizetés mellé 3000 percnyi beszélgetést ajándékba adunk” valótlan, ugyanis a „minden” kifejezés pozitív tartalma mögé az ésszerűen eljáró fogyasztó nem feltételez megszorítást, és nem is várható el tőle, hogy ezen állítást megkérdőjelezze és utánanézzen az esetleges – adott esetben a Domino Quick mobiltelefon szolgáltatási csomag tekintetében egyértelműen megszorító – korlátozásoknak.

A többi tájékoztatási eszközön „új Domino- és általános előfizetőknek” szól az akció, tehát ezen körben azt kellett értékelni, hogy a tájékoztatási eszköz jelzi-e a főüzenet értelmezéséhez szükséges korlátozást, azaz azt, hogy az eljárás alá vont a meghirdetett széles kört a Domino Quick szolgáltatási csomag (az érintett akciós fogyasztói körhöz képest egyáltalán nem jelentéktelen fogyasztói kört jelentő) igénybe vevői tekintetében korlátozta. Azon eszközöket tehát ahol az előfizetői körre vonatkozó megszorítás nem vagy nem észlelhető módon jelent meg, a GVH a társaság megtévesztő mulasztásos gyakorlatának részeként értékelte.

A rádióreklám a „Ha új T-Mobile havidíjas vagy Dominó előfizetést vásárolsz, 3000 percnyi beszélgetést ajándékba kapsz, amit 2009. január 31-ig használhatsz fel belföldi T-Mobile és T-Home vezetékes irányba hétköznapokon este 10-től reggel 7-ig és munkaszüneti napokon.” üzenetet tartalmazta. A Magyar Telekom a reklámüzenet végén, a főüzenettel azonos módon megjelenítette, hogy „Az akció további feltételei az üzletekben”. Ez az üzenet az ésszerűen eljáró fogyasztót legfeljebb a megismert feltételen túli, további feltételek utáni tájékozódásra hívja fel. Arra azonban nem alkalmas, hogy jelezze, egyes csomagokat a hirdető kizár az akcióból, mert azokat nem tekinti előfizetésnek.

A GVH megállapította, hogy a Magyar Telekom Nyrt. a 2008. november 17-től 2008. december 31-ig tartó időszakban, „3000 perc ajándékba” elnevezésű akciójában tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott, így 20 millió forint bírságot szabott ki a vállalkozásra. A versenyhatóság súlyosbító körülményként értékelte, hogy korábban hasonló ok miatt többször marasztalta el a Magyar Telekomot.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek