Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Igencsak aktuális a Képzőművészeti Egyetem Barcsay termében nyílt „Néma jelek” nemzetközi kiállítás. A tárlat az (in)tolerancia, a másság, a kirekesztettség, társadalmi elfogadás, illetve elutasítás jelenségét képzőművészeti alkotásokban mutatja be.
Nehéz elfogadnunk egymást. Hát még ha valakinek más a bőre színe, mint a mienk. Napról napra botlunk bele kisebbségi kérdésekbe, legyen az választási plakáton, híradóban, vagy éppen baráti beszélgetés keretében. Mert bizony lépten-nyomon felvetődik a kérdés, akár vita is alakulhat belőle: hogyan viszonyulunk a magyarországi kisebbségekhez? Mennyiben toleráljuk őket, mennyire fontos számunkra a rassz, mikor új emberrel ismerkedünk meg? Hogyan viszonyulnak hozzájuk a munkahelyükön? S a legfontosabb: miként élhetünk egymás mellett gyűlölködés nélkül, békességben?
Három teremre szellősen elosztott képek és videók – mégsem az a fajta tárlat, amin csak úgy végig lehet rohanni. A kiállítás anyaga hét művész néző- és álláspontját, illetve a felelősségvállalás fontosságát mutatja be. „Néma jelek” – a cím nem csak a kisebbségben élőkre, a „jeleket adókra” utal, hanem a „jelvevőkre”, a többségre is, akik sokszor akarva-akaratlanul nem hallják meg a segélykiáltásokat.
Nehogy azt gondoljuk, hogy a kisebbség kitaszítottsága csak Közép-Kelet-Európa országaiban valós probléma. A kiállítás egyik előképe a dániai Aarhus városában megrendezett „Kisebbségi jelentés: Az intolerancia ellen a kortárs Dániában” az ott élő kisebbségeket érő intoleranciával, s egyúttal a multietnikus társadalom megoldásra váró problémáival és hiányosságaival foglalkozott.
A lengyel Joanna Rajkowska tavalyi Trafó Galéria-beli önálló kiállítása után most az Uhyst Refugee Asylum című fotósorozatból és videóból álló művét mutatja be. A szászországi Uhystban található – ma már elhagyatott –, Joanna Rajkowska XVIII. századi arisztokrata bentlakásos iskolában különleges menekülttábort „rendezett be”: harmadik világbeli országok kaptak itt szobát. A művésznő nem csak történelmi tényekre, de egy elképzelt jövőképre is alapoz – a jóléti államok és a bevándorlók folyamatos konfliktusokkal teli kapcsolatát mutatja be.
Hasonló témával foglalkozik a török származású Songül Boyraz is. A Bécsben élő művész rövid videója a „We became Austrian”, azaz „Osztrákok lettünk” címet kapta. A film segítségével betekinthetünk a friss osztrák állampolgárok – különböző etnikumú, kultúrájú és vallású emberek – évente megrendezett ünnepségébe.
A görög származású Maria Papadimitrou 1998-ban létrehozta a T.A.M.A ( Temporary Autonomuos Museum For All) tárlatot, amelyet magyarul Ideiglenes Autonóm Múzeum Mindenkinek néven ismerhetünk. A helyi lakosokból, művészekből, építészekből álló társaság az Athéntől 10 kilométerre csaknem nomád körülmények között élő roma közösséget segíti. A kiállításon látható „Side Effects” című tárlatot olasz kurátorokkal együtt készítették a tavalyi Lyoni Biennálé alkalmából.
Nem is gondolnánk, mennyi mindenről mesélhet egy címer: történelmi, politikai változásokról, diktatúrákról. A Kölnben élő, magyar származású Szolnoki József a Pécs környéki hibás magyar címereket kutatja fel – a kiállítás ebből mutat be pár darabot. A nemzet szimbólumait a politikai változásokkal mit sem törődve, gyakran nem cserélték le, vagy egyszerűen csak leragasztották, újrafestették őket. A címerek melletti kisvideóban megszólalnak helyi lakosok és szakértők is: rafinált átalakítási módszereket ismerhetünk meg általuk, de az interjúkból kihallatszik az egyes címerváltozatok szimbolizálta történelmi korokhoz való ragaszkodás is.
A lengyel Anna Molska és Wojtek Bakowski a „Completed” című videómunkával érkezett, amelyen egy lengyel repülőtér kifutópályáján a Molska által erre a célra tervezett kerekes székekben mozgó férfiakat láthatunk. A film szereplői egy-egy mp3 lejátszóról kapott utasításokat követnek, amiket csak ők hallanak. A mű érzékeny és elvont módon mutatja be az elszigetelődést, a magányt és a közösséghez tartozást.
A kiállítás számomra legmegdöbbentőbb része a Tamara Moyzes TV t_error című munkái voltak, amelyeken cseh romák az arab öngyilkos merénylők stílusában mutatkoznak be, búcsúleveleket olvasnak fel, amelyeken elmondják: nincs más lehetőségük, nem tudnak a társadalom kirekesztettjeiként tovább élni.
A tárlat április 16-ig várja az érdeklődőket.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu