Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Huszonöt évesen díszpolgár, hárommal később, 2011-ben az év embere Baranyában. Mit tud Michelisz Norbert, amivel mindezt kiérdemelte? Száguldani. A világbajnoki dobogó és az álmai felé. Mosolyogva, kedvesen, okosan, szerényen. Olyan michelisznorbisan.
Aki kisautóval a kezében született, könnyű annak! Ám sokkal nehezebb az édesanyjának. Mert mire eszmélt, már késő volt: a fiút magával ragadta az autósvilág. Nem kellett messzire mennie, csupán a szomszédba. Ott lakott ugyanis az autószerelőként dolgozó nagybáty, aki raliversenyző volt. S hogy a kölyök ne folyton a műhelyben lábatlankodjon, épített neki egy kisautót, Simson motorral, kormánnyal és négyfokozatú váltóval. Átmenet volt ez a gokart és a kis Polski között. Át is ment vele Norbi, először csak a szomszédba, aztán hajtotta tovább, a földes utakon. Ezek voltak az első gördülések a világot jelentő aszfalt felé, amik Himesházán történtek, ahol ma már díszpolgár és ahova szüleihez vasárnaponként, ha teheti, visszajár. Még akkor is, ha annak idején a haverok a focicsapatba mindig utolsóként választották.
Végül elmúlt a gyerekkor, ő pedig megértette, hogy a játéknak ezzel vége. A tanulás a fontos, az autóversenyzésről pedig jobb, ha lemond, mert ahhoz sok pénz kell, anyagi háttérrel rendelkező család vagy kapcsolatok. Norbi tehát tanult, a mohácsi Kisfaludy Károly gimnazistájaként. De mikor a házi feladattal végzett, bekapcsolta a számítógépet, s rajta a legújabb fejlesztésű autóversenyzős szimulátorprogramot. Sokan kedvelték ezt a játékot, mert mozgása hasonlított az igazi autókéhoz, a profik is ezt használták edzéseikhez. Ráadásul versenyezni is lehetett egymással, ami majdnem úgy zajlott, mint egy igazi futam: egyszerre álltak a résztvevők rajthoz, csak épp a virtuális térben rótták a köröket – a vetélkedés ugyanis az interneten zajlott.
Így történt, hogy Norbi egy sötét himesházi szobában a számítógépe előtt ülve, egy géphez csatlakoztatott kormányt tekergetve leiskolázta az ország egyik legsikeresebb autóversenyzőjét, Wéber Gábort. Hogy mi következett ezután? Mint a mesében: Norbi telefonja megcsörrent. Wéber Gábor hívta, a sportember. Beajánlotta a fiatal tehetséget klubjába, a Zengő-Motor Sportba és meghívta tesztvezetésre a Hungaroringre. S mikor élete legizgalmasabb napján Norbi ott körözött az autóval, amivel Wéber akkor már kétszeres magyar bajnok volt, kétszázhúsz felett tényleg elhagyta a valóságot. Először látta életében az autót és a pályát, hajszál híján mégis megdöntötte a tapasztalt, profi versenyzők aznapi rekordját. A bemutatkozás tehát sikerült. S ahogy mondja: „Azóta az álmomat élem.”
Hogy mit álmodott eddig? Azt, hogy a következő évadban, 2006-ban megnyeri a magyar országos gyorsasági bajnokságot, s 2007-ben ismét. Aztán kigördül a nemzetközi porondra, hogy ott is bajnok legyen: 2009-ben a Seat Leon Európa Kupán.
De nemcsak az álom folytatódott, hanem a mese is, amiben a jó tündér neve Dension Audio Systems Kft. lett. A cég ugyanis megkereste azzal, hogy szeretné szponzorálni és a túraautó-világbajnokságra kijuttatni. Így állhatott rajthoz 2010-ben tizenkét hétvégén, a világ tizenkét pontján. A legjobb versenyzők között, akiket eddig csak a televízióból ismert. A pályákat viszont nem, szemben a rutinos ellenfelekkel. A pilóták háromnegyedének ugyanis nem okoz anyagi gondot, hogy a brazil, japán, brit, portugál vagy épp olasz versenyhelyszíneken eddzen. S míg ők a pályákat tesztelik élőben, addig Norbinak marad az otthoni szimulátor – de az is csak jobb esetben: ha létezik az adott helyszínt bemutató számítógépes program. Ám ennek ellenére 2010-ben sikerült a kilencedik helyen végeznie a huszonnyolcból, és idén szintúgy. Utóbbi miatt kissé csalódott, de nem úgy a szurkolók. Drukkolnak Norbinak, ő pedig annak, hogy újra és újra, ismét rajthoz állhasson.
Mert igaz, hogy begyűjtött az évek során egy műszaki informatikai, majd egy közgazdasági diplomát, és még most is folytatja a tanulmányait, de számára a világot egyelőre a pálya jelenti. S ha a verseny előtti leggyötrőbb óra végre eltelik, az autóba ülve úgy érzi, mintha fájdalomcsillapítót vett volna be. A zárt kaszniban kétszázhúsz felett és alatt is megnyílik egy más szféra, egy más időszámítás. Ezt az életfunkciókat mérő műszerek is mutatják: pulzusa elérheti a percenkénti kétszázat, és nemcsak a motor, de az agy is turbó fokozatra kapcsol. Ráadásul allergiájára is a versenyzés a legjobb ellenszer: a volánhoz ülve egyszerűen megszűnik, pedig autón kívül állandóan fújja az orrát és köhög.
S hogy a sok száguldással hova szeretne eljutni? Természetesen a csúcsra, amit egy világbajnoki cím jelent. Ezért tréningezik személyi edzővel, állóképességet, egyensúlyérzéket fejleszt és szoktatja magát a magas hőmérséklethez, hiszen a zárt kaszniban és tűzálló ruhában esetenként akár hatvan fok is lehet. De legfőképp a vezérlőközpontban igyekszik rendet tenni: a fejéből minden kételyt kisöpörni. És hinni. Hogy idén is lesz folytatás. És azután is. Hogy az álom nem ér véget.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu