Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
A változásból az utasok semmit sem fognak megérezni. Lapzártánkkor ebben a – Tarlós István főpolgármester által kiejtett – mondatban összegezhető a Budapest határán átnyúló közlekedési járatok szervezése körüli huzavona. S mivel minden az utasokért történik, joggal tehető fel a kérdés: akkor mire föl a sok hűhó?
Kép: hóesés havazás tél hideg közlekedés 2013 01 14 Fotó: Kállai Márton
Újabb fejezetéhez ért a főváros és a környéki települések közötti közlekedés szervezésének több évtizedre nyúló vitája: a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium illetékesei nagy hirtelenséggel tudatták a közvéleménnyel, hogy kilenc településre (Budakeszi, Budaörs, Diósd, Gyál, Nagykovácsi, Pécel, Solymár, Szigetszentmiklós, Törökbálint) május 1-jétől nem a BKV buszai fognak kijárni, hanem a Volán járatai jönnek majd be. Az ok: a jogszabályok szerint a főváros közlekedéséért felelős cég nem láthat el szolgáltatást Budapest közigazgatási határán kívül. Az indoklás faramuci, már csak azért is, mert a törvény bármikor megváltoztatható volna, s különben is annyi értelme van, mintha azt írnák elő, hogy márpedig a Volán-buszoknak meg kell állniuk a főváros határában.
De ne akadjunk meg most efféle logikai bukfenceken, inkább figyeljük tovább az eseményeket. Tarlós István főpolgármester egyáltalán nem sértődött meg a főváros kötelezettségeinek csökkenése miatt, sőt rátett még egy lapáttal: nemhogy a fővárost elhagyó buszokat kell kiszervezni a BKV alól, de a városhatáron túlnyúló HÉV-vonalakat is. A Szentendrére, Gödöllőre, Csömörre, Ráckevére közlekedő járatok fenntartása szintén állami feladat, működtesse azt inkább a MÁV.
Ekkor már nem maradhattak szó nélkül a szakszervezetek sem. Egyebek mellett felvetették, hogy a főváros a kiszervezések által bevételtől esik el – miközben a működtetésre felvett hiteleket továbbra is nyögnie kell. Tarlós István válaszul megpengette, hogy a minisztériumnak szerencsésebb lett volna előbb tárgyalnia velük, és utána nyilatkoznia. Hiszen az egyeztetések során félresöpörhetetlenek, mert ha bárkinek efféle szándéka volna, válaszul egyszerűen leállíthatják a HÉV-eket. A pénz miatt pedig nem kell aggódni, mert a kormány a főváros mögött áll. Amúgy vélhetően a buszjáratok fenntartásához hozzájáruló valamelyik település kérhette a változtatásokat. Budaörsről azon melegében érkezett a reagálás: ők például évente 250 millió forintot utalnak át a fővárosi cégnek, és nem kérték, hogy a Volán vegye át a szolgáltatást.
Ennyi nyilatkozás után elérkezett annak is az ideje, hogy az érdekeltek, nevezetesen a minisztérium és a főváros vezetői egymással is szót váltsanak. S láss csudát – „a kérdések tisztázódtak”, és elhangzott az ominózus mondat: bármiképpen szervezzék is át a közlekedést, „abból az utasok semmit sem fognak megérezni”.
Akkor hát miért a sok hűhó? A bejelentések mögött vélhetően pénzügyi okokat kell keresnünk. Egészen leegyszerűsítve: az állam újabb önkormányzati feladatokat vesz magához, megszabadítva ezzel a fővárost a közlekedés fenntartása egy részének a nyűgétől. De valóban elviselhetetlen teher volna a Budapesten és környékén élő több millió ember tömegközlekedésének a megszervezése? A kérdést mi Mészáros Péter egyetemi adjunktusnak, a Magyar Közlekedési Klub elnökének tettük fel. Nos, korántsem, ugyanis Európa számos városában sikerrel és az utasok megelégedésére intézik azt. A „titkuk”: az egyes járatok fenntartását az erre létrehozott közlekedési szövetség megversenyezteti, s amely cégtől a legkedvezőbb ajánlatot kapja, azzal meghatározott időre szerződést köt. A módszer a magyar döntéshozók előtt sem ismeretlen, hiszen helyszíni tanulmányozásával Európa-szerte már sok ezer napot eltöltöttek… Sőt szükségességét is emlegetik már vagy másfél évtizede, csak éppen az intézkedéseket nem hozzák meg. Hogy miért nem? Ez az igazi rejtély.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu