Adós, fizess! - Mi lesz a gérjárműhitelekkel?

Adós, fizess! Képletesen és szó szerint is igaz: devizahiteles ügyekben nincs szabadság, zajlik az élet! A kormány a napokban hatályba lépő törvénnyel újabb mentőövet dobott a fuldokló ügyfeleknek, ősszel pedig folytatják. Érthető okokból elsősorban a lakáshitelesek helyzetén akarnak javítani. Mellettük azonban sok százezer ember nyögi a devizaalapú gépjárműhitelét – összeállításunk elsősorban az ő kilátásaikat járja körül.

Ország-világLengyel Gabriella2014. 07. 26. szombat2014. 07. 26.

Kép: Autó aukció, licit, banki lefoglalt autók,amiket a tulajdonosok nem tudtak fizetni, csepel, AutóAukció

Adós, fizess! - Mi lesz a gérjárműhitelekkel?
Autó aukció, licit, banki lefoglalt autók,amiket a tulajdonosok nem tudtak fizetni, csepel, AutóAukció

Sokan döntöttek a válság előtti, nyugodtabb gazdasági környezetben a régi kocsi lecserélése mellett – akkor is, ha nem volt meg a rávaló. A bankok ugyanis elhúzták az emberek orra előtt a mézesmadzagot: akár önerő nélkül is új kocsihoz juthatott bárki, a szerényebb jövedelműek is.

Az autókereskedők által készített kalkuláció során minden érv a svájcifrank-alapú hitel mellett szólt: a kamatai kisebbek voltak a forinthitelénél, az 5–10 éves törlesztési ütemezést mutató táblázat láttán úgy tűnt, némi árfolyam-ingadozás mellett sem jelenthet gondot kifizetni azokat az összegeket, amelyeket az ember elé letettek.

Csakhogy a gazdasági válság következtében a svájci frank árfolyama elszabadult, a havi törlesztőrészletek hónapról hónapra emelkedtek. Aki hat évnél hosszabb futamidőre vette fel a hitelt, ma már minimum a dupláját fizeti. Sokan hamar szembesültek azzal, hogy nem tudják fizetni a magas részleteket, így visszaadták az autót a banknak. Viszont az adósokat ez sem mentesíti a fizetéstől, a kölcsönszerződést nem tudják lezárni, fizetési kötelezettségük továbbra is fennmarad.

Sokan tévesen azt hiszik, hogy a bankokkal autóügyben nem lehet egyezkedni vagy tárgyalni.

Aki szeretne a nyomasztó állapoton változtatni, az egy dolgot tehet: ügyvédhez kell fordulnia és perelnie – tanácsolja dr. Gerencsér Éva. Csak annak van esélye arra, hogy másféle elszámolás alá kerüljön, aki lép. Az ügyvédnő nem a levegőbe beszél: az általa képviselt autóhitelügyekben eddig hét esetben nyert első fokon, másodfokon három sikeresen lezárult.

– Mindenkinek magának kell mérlegelnie, perel vagy sem. A perlés ugyanis költségekkel jár, az ügyvédi munkadíj mellett illetéket is kell fizetni, ami a pertárgy értékének 6 százaléka.

A pereskedés hossza előre kiszámíthatatlan.

Amikor első fokon pert nyer az ügyfél a bankkal szemben, akkor a banknak 15 nap áll rendelkezésére, hogy fellebbezést nyújtson be – ezt általában meg is teszi, tehát folytatódik az ügy tovább. Amikor másodfokon is kimondja a bíróság a szerződés érvénytelenségét, akkor két forgatókönyvvel kell számolni. Ha hárommillió forintnál kevesebb a pertárgy értéke, akkor ott lezárul a kölcsönszerződés érvénytelenségének megállapítására indult ügy. Ha hárommillió feletti a pertárgy értéke, akkor lehet menni tovább a Kúriára felülvizsgálatért.

Miért fontos ezt meglépni? Csak akkor lehet pénzügyi elszámolás ebből a hosszú jogi folyamatból, ha a bíróság jogerősen kimondja, érvénytelen a szerződés. Ezzel ugyanis megszűnik a devizaalapú elszámolás, onnantól azt a forintösszeget kell figyelembe venni, amelyet az ügyfél ténylegesen kapott – ezt kell visszafizetni jegybanki alapkamattal növelve. Amennyiben az ügyfélnek még van fizetési kötelezettsége, azt meg kell fizetni a banknak. Ha túlfizetésben van, akkor eldöntheti: egy újabb pert indít az összeg visszakövetelésére, vagy hagyja, és örül, hogy végre kiszállhat az egészből. Jó tudni: amíg a bíróság ki nem mondja, hogy érvénytelen a szerződés, addig azt az összeget kell fizetni, amit a bank kér. Ugyanez vonatkozik az ellopott vagy totálkárosra tört autókra is; a hitelszerződésen ezek az események sem változtatnak.

Azt sem árt tisztázni: nem azért lehet perelni, mert a svájci frank árfolyama „elszállt” – az autóhiteles pereknek az az alapja, hogy az adott szerződés megfelel-e a szerződéskötéskor hatályos törvényi rendelkezéseknek.

Ezek elsősorban fogyasztóvédelmi szempontok. Mivel az egyes szerződések szövegezése eltérő, így egyenként kell vizsgálni őket.

Emellett egy másik irány azt megnézni, hogy ki írta alá a szerződést: sok esetben a bank és az ügyfél között kötött kölcsönszerződést nem az arra jogosult személyek írták alá vagy nem a megfelelő, törvény által előírt módon. Az ügyfél az autóját kereskedőtől vásárolta, a kölcsönt viszont a banktól kapta – így a kölcsönszerződést csak a bank vagy annak hivatalosan igazolt meghatalmazottja írhatta alá. Ha másként történt, a szerződés jogosan támadható.

Dr. Gerencsér Éva arra is figyelmeztet: ha valaki perel, az nem azt jelenti, hogy el lehet futni a tartozás elől. A becsület úgy kívánja, hogy azzal az összeggel, amit az ember anno a banktól kapott, elszámoljon. Ezért csak olyan ügyfelet képvisel, akinek a tisztességes elszámolás a szándéka, nem az, hogy megússza a fizetést.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek