Az én képernyőm: Hadd menjen

Emlékszem a pillanatra, amikor először hallottam a Most múlik pontosant. Egy autó CD-lejátszóján forgott a Csík Zenekar lemeze 2008-ban. Korábban nem ismertem őket, úgyhogy az első hangtól az utolsóig reveláció volt. Amikor meghallottam Majoros Marianna hangját, az bizony felért egy fejbe vágással. Sok éve nem érintett így meg egy dal. Később hallottam a szerző, Kiss Tibor szomorú, lágy férfihangján, az is nagyon tetszett. De az énekesnő kristálytiszta, éles, erős népdalhangjának és a szövegnek az ellentéte, no meg a népzenei betétek zseniális beépítése, nálam mindent visz. Vagy múlt időben: vitt?

Ország-világUjlaki Ágnes2015. 06. 02. kedd2015. 06. 02.
Az én képernyőm: Hadd menjen

Ugyanis a dalt elérte a legnagyobb slágerek sorsa: először bomba, aztán elterjed, majd kultusz, végül agyoncsócsálás. Hiszen énekelte már a Quimbyn és a Csíkon kívül Kovács Kati, Szabó Győző, Janicsák Veca, Szinetár Dóra. Majd jött Győzike, lakodalmi szintetizátoros előadók, ballagás, temetés, falunap… Sajnos mára kiüresedett, agyoncsócsálódott – számomra legalábbis.

De erről nem a dal tehet. Mindenesetre nagyon érdekes volt megnézni Lévai Balázs Engedem, hadd menjen című dokumentumfilmjét az m2-n: annak járt utána, hogy miből mivé lett a morfondírozás, amit a karizmatikus Kiss Tibi a konyhaasztal mellett lepengetett a gitárján. Hogyan lett az underground együttes szép és színvonalas, de annyira nem különös számából 15 millió YouTube-megtekintés. A film három szálon fut. A Quimby frontembere arról mesél, hogy akkor írta ezt a dalt, amikor lejött a drogról. De maga mondja: nemcsak az alkotó művész drograbságból való szabadulásáról szól, hanem a múlt, a bohém ifjúság, a felelősség nélküli szabadság elengedéséről, s persze a régi és új szerelmekről is. Aztán Csík János zenekarvezető meséli el, hogy korábbi balesetéből hajszál híján életben maradva, új élet várt rá és társaira: a nagyszerű muzsikusok kitörtek a vidéki népzenei együttes szakmailag elismert, de mégiscsak szűk mozgásteréből. Megtalálták az új utat. Ismert vagy már egyenesen a számukra írt popszámokat adtak elő népi hangszereiken, de ennél többet is tettek: feldolgoztak többek közt Kispál és a Borz-, Quimby- és Hobo-szerzeményeket. Az eredmény: modern, korszerű népzene, amelyben nem lehet és nem is kell a műfajokat, stílusokat szétválasztani. A harmadik szál pedig egy elrománosodott mezőségi zenészcsoport napjait mutatja be. Apjuk, a néhai Varga „Balog” prímás erdőszombattelki motívumait építették be Csíkék a hosszú számba. S aztán mindennek a megkoronázása a marosvásárhelyi koncert, ahol mindnyájan együtt lépnek fel. Kiss Tibi és Majoros Marianna duettje, az öreg román zenészek hegedülése, a Csík Zenekar örömzenélése adja az est nagyszerűségét. Ezt látva sikerült elfelejtenem Győzikét.

Lévai Balázs minden pátosz és szájba rágás nélkül, a tőle megszokott okos, szellemes stílusban érteti meg a nézővel, mitől olyan nagyszerű ez a dal: három alkotócsoport magasrendű munkájától. De vajon mitől találta így el a közönség legkülönbözőbb rétegeit? Még olyanokat is, akik amúgy meg nem hallgatnának egy népdalt. (Nekik elárulom: a külföldiek régi magyar népdalnak hiszik.) Olyanokat is, akik (mint jómagam) nem mondhatni, hogy hevesen érdeklődnének az underground zene heroinról leszokó figurái iránt. (Bár ez nálam megváltozott: az őszinte, okos, tehetséges és jóképű Kiss Tibit nagyon bírom.)

Hát akkor? Mert a nagyközönség szemében-fülében ez a dal a szerelemről szól. A szerelem búcsúztatója, a búsuló motívumok keveredése a himnikus áradással, s mint ilyen, nagyon megfelel a lelkületünknek. „Magyar vagyok, természetem komoly…” írta Petőfi, s mint mindig, ebben is igaza van. Szeretünk szenvedni, na.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek