Fejlődő hálózat - hatalmas uniós támogatással

Országszerte találkozni a hatalmas táblával építkezések mellett: a fejlesztés az Európai Unió támogatásával valósult meg. De mégis, mennyi pénzt és mire adott az unió? A közlekedést érintő építkezésekből válogattunk.

Ország-világHardi Judit2016. 01. 23. szombat2016. 01. 23.

Kép: 4es metro föld alatt közlekedés bkv utazás építkezés utasok beruházás budapest 2014 03 28 Foto: Kállai Márton

Fejlődő hálózat - hatalmas uniós támogatással
4es metro föld alatt közlekedés bkv utazás építkezés utasok beruházás budapest 2014 03 28 Foto: Kállai Márton

Az előző uniós ciklusban (2007–2013 között) sem lehetett panasz: az EU összesen 1100 milliárd forinttal támogatta a tíz legnagyobb közlekedésfejlesztési beruházást.

A Portfolio gazdasági portál rangsorolta ezeket, az összeállításból pedig kiderül, a legtöbb pénzt a négyes metró kapta: 261 milliárd forintot ítéltek előzőleg a fejlesztésre, ebből később 215 milliárd forintot fizettek ki. Több esetben előfordult ugyanis, hogy az adott építkezések, beruházások megítélt támogatása, szerződött, majd kifizetett összege nem egyezett meg.

A gazdasági portál szerint ez azért lehetséges, mert egészen eddig nem keletkezett annyi kifizethető számla vagy nem volt elegendő az előlegkifizetés ahhoz, amellyel a szerződött összeget ki lehetett fizetni. A négyes metró esetében ez azért fordulhatott elő, mert a korábbi problémás eseteket, szabálytalan közbeszerzés miatt elvont forrásokat csak nemrég vezették át pontos számadatokba.

A metró után a legnagyobb beruházás a Szajol–Püspökladány közötti vonatszakasz felújítása volt, az erre kifizetett összeg 122 milliárd forint volt (a megítélt összeg pedig 157 milliárd). A fejlesztés oka a gyorsabb közlekedés lehetősége volt, illetve az utas- és forgalombiztonság növelése.

A dobogó harmadik fokára fért fel a Budapest-Kelenföld–Székesfehérvár–Boba vasútvonal rekonstrukciójának első üteme. Erre 106 milliárd forintot fizettek ki (a megítélt összeg ez esetben is magasabb, 134 milliárd forint). A fejlesztés során széles peronokat és új gyalogosátjárókat építettek, illetve többek között kiépült a második vágány Budapest-Kelenföld és Tárnok között, illetve Budapest-Kelenföld és Székesfehérvár között átépült a vasúti pálya, a villamos felsővezeték és egyéb műtárgyak.

A tíz legnagyobb fejlesztés közé tartozik továbbá például a Budapest–Esztergom vasútvonal rekonstrukciója, az elővárosi vonatközlekedést megkönnyítendő 42 darab villamosvonat megvásárlása, illetve több autópálya-szakasz bővítése.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek