Túlélőtúra a volánnál: Számvetés

Nyakunkon a tavasz, fellendül az autópiac. A csaknem 3,2 millió hazai autó között az Opelek vezetik a sort 452 ezer példánnyal, aztán jönnek a többiek: Suzuki 405, Volkswagen 304, Ford 256, Renault 205, BMW 84, Mercedes és Audi 80-80 ezer. A Ladák száma 63 ezer, a Zsigulikkal együtt 27,4 éves korátlaggal, amin az új Granták és Kalinák nemrég elkezdett forgalmazása azért enyhít majd. Furcsa, de a 22 823-nyi és átlagban 6,9 éves Dacia-állomány a legfiatalabb (a 30-40 évesekből csak mutatóban van néhány). Legöregebbek a Moszkvicsok: a 744 példány átlagkora 35,7 év.

Ország-világBudai Horváth József2016. 03. 29. kedd2016. 03. 29.

Kép: Tilatkozas szolidaritasbol a Suzuki dolgozok mellett Esztergom Swift regisztracios ado 2005.11.31. foto: Nemeth Andras Peter

Túlélőtúra a volánnál: Számvetés
Tilatkozas szolidaritasbol a Suzuki dolgozok mellett Esztergom Swift regisztracios ado 2005.11.31. foto: Nemeth Andras Peter

Apropó, életkor. Tavaly mintegy 125 ezer használt autót – BMW 3-as 6 ezer, Volkswagen Passat 5 ezer, VW Golf 4300 – hoztunk be magánimportban, melyek hattizede tíz évnél idősebb. A hazai autópark átlagéletkora 13,7 év, ebből a Volkswageneké és a Fiatoké 15. A tavaly importált új személyautók (76 000 darab) közül 32 ezer benzinmotoros, míg a használtan behozottakból 72 ezer dízelhajtású, aminek az oka minden bizonnyal a gázolajos kocsik várt (remélt) hosszabb élettartama.

Az előbbiekben bemutatott adatok jól körülírják a használt autók kereskedelmének irányait: az öregedő, de olcsóbb, alacsony fogyasztású, viszonylag kevés pénzből fenntartható, még remélhetőleg szép jövő előtt álló kocsi a családi kedvenc. Aminek az állapotára igencsak érdemes vigyázni, ezért is hasznos a tél utáni nagytakarítás. Jót tesz az alvázmosás, a karosszéria apróbb sérüléseinek kezelése, a polírozás, a belső tér szilikonos áttisztítása.

Lehet persze másképpen is vigyázni a família bukszájának vastagságára. Roppant kifizetődő lesz árgus szemekkel figyelni az új szuper traffipaxokra. Ugyanis az ország számos pontján – elsősorban is a csomópontoknál – már tesztelik a Véda intelligens közúti kamerahálózatot. S nem csupán a gyorshajtás miatti lebukás réme fenyeget! Az egyenként 5,7 millió forint értékű berendezések ugyanígy rögzítik a tilos jelzésen (piros vagy sárga lámpán, vasúti átjárón) áthajtást, a záróvonal átlépését, a buszsáv szabálytalan használatát, a kötelező haladási iránnyal szembeni közlekedést, a becsatolatlan biztonsági övet, a lejárt műszaki vizsga tényét, a kötelező biztosítás érvénytelenségét, az autó hatósági körözését is. Megtudtuk, hogy április 5-én 8 órától a kamerarendszer szolgálatba lép, s attól fogva könyörtelenül jön a bírságjegyzék, illetve a csekk. A kihelyezett kamerákról autóstársaim a police. hu honlapon (keresőszó: Véda) találnak információt. Érdemes böngészgetni...

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek