Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Budai Horváth József írása a Szabad Föld hetilapban, "Túlélőtúra a volánnál" rovatában.
Kép: Interior
Pár éven belül eltűnik a kormány, a gázpedál, a kuplung és a fék a kocsikból, elérkezik az önvezető járgányok ideje. Aki ma születik, annak már nem kell megtanulnia autót vezetni. Élvezzük hát a volánforgatás örömeit, amíg még lehet.
Miközben Zalaegerszegen pályát építenek a robotautók teszteléséhez, a fővárosban már összetalálkozhatunk a kísérleti önvezető kocsival. Az utastérben különlegesen kiképzett pilóta ül, aki szükség esetén közbeavatkozhat.
A környezet felismerését és azonosítását, a helyes válaszok kiválasztását infrás érzékelők, körbenéző, éjjel is látó kamerák, radarok és mesterséges intelligencia végzik. Az elektromos autóiról híres Tesla 2019- re tervezi a mindenféle vezetői beavatkozásról lemondó autóinak sorozatgyártását.
De maradjunk a mában. Az Audi lézerszkennert is használó új csodagépében a jelképes kormánykerék mögött ülőnek – a sebesség maximum 60 km/h, az autó többsávos úton halad, a szembejövő sávokat fizikailag is elválasztották egymástól, gyalogos sehol sincs a közelben – csak annyi a dolga, hogy képes legyen visszavenni az irányítást, ha a robotpilóta erre figyelmezteti. A számítógépes rendszer a gurulós bőröndöt is megkülönbözteti az előtte sétáló embertől. Hatvan felett a robot felkínálja az irányítást a vezetőnek, s ha ő nem reagál, akkor dudál, villogtat, segélyhívást kezdeményez (a leállósávba még nem tud besorolni és megállni). Tetszik, hogy ha az egyik kamera érzékeli, ha egy másik autó vészesen közeledik, a futómű a kocsi oldalát 8 centiméterrel magasabbra teszi, hogy az utasokat annyival is kiemelje az ütközési zónából.
A gyártók az autópályákon az önvezető autók számára külön sáv létesítését szeretnék, ahol a kocsik 160-ig gyorsíthatnának, miközben csatlakoznának az útszakaszt ellenőrző központi számítógéphez, amely átveszi felettük az irányítást. Egy kilométernyi efféle út megépítése 6,9 millió dollárba (1,9 milliárd forintba) kerülne. S még valami: jó darabig csupán a tehetősek tudják megfizetni a kocsik borsos vételárát. A minden bizonnyal csillagászati összegre rúgó biztosítási díjakról pedig jobb nem beszélni.
Kissé bizarr képet mutat a svédek ablak nélküli teherautója, amely az autópályákon önmagát vezeti, a főbb utakon pedig a sofőr a távolból irányítja. Mindeközben pedig elindult a sofőr nélküli autók gyorsasági küzdelme is, ami párhuzamosan fut a Formula E (az elektromos versenyautók) bajnokságával. A sebességük meghaladja a 200 kilométer/órát, de jövőre már a 320-as tempó elérése a cél. A bibi csak az, hogy az első próbafutamon, Buenos Airesben a két vetélkedő masina egyike a jelek szerint rosszul elemezte az útvonalat, és a betonfalnak csapódott.
Bolond volnék, ha körömszakadtáig ellenkeznék a technika szárnyalásával, hiszen hosszabb távon biztosan alulmaradok. Ez a jövő. Aminek persze nem kell mindenáron örülni.
Sofőrök sokaságát maga a vezetés élménye vonzza a volán mögé, van, aki az automata sebességváltót is utálja, hiszen akkor minek a bal lábunk?
De ha mindenáron huzakodni támad kedvem, hadd mondjak egy példát a jelenlegi legmagasabb műszaki színvonalat képviselő repülés világából. Az eszes robotpilóta mindent végrehajt, amire a gép parancsnoka beprogramozza. Ám ahogyan az egyik szerencsétlenség okainak feltárását és a tanulságok összegzését követően a baleseti kivizsgáló megállapította: a legokosabb mesterséges segítőtárs sem képes arra, amire az ember. Ezért van az, hogy szükség esetén nem a robot kapcsolja ki a valódi pilótát, hanem fordítva…
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu