Népi játék: gödörből gödörbe

Vége már az idei enyhe télnek, mely nem maradt nyomtalan. Az útjainkra jellemző, autóromboló kátyúk a nyakunkon – pardon, a kerekeink alatt – maradtak és sokasodtak. Kezdődhet hát a magyaros gödörjavítás, de az úthibák korrigálását még hetekig csak az elkerítő karámok, sebességkorlátozó táblák felállítása helyettesíti.

Ország-világBudai Horváth József2018. 04. 27. péntek2018. 04. 27.

Kép: Katyu 2006.01.14. foto: Nemeth Andras Peter

Népi játék: gödörből gödörbe
Katyu 2006.01.14. foto: Nemeth Andras Peter

Az első furcsa, de jó tanács: amennyiben már a lyukba hajtunk, ne fékezzünk, mert így még van rá esély, hogy a kerék átgördül az úthibán, s a baki kisebb bajt okoz a gumiban, a felniben, a futóműben. Ám ha már beütött a krach, őrizzük meg a hidegvérünket, mert lesz tennivalónk bőven. Kesergésünket követően kapjuk elő a mobilunkat, elsősorban a szabad szemmel is látható sérüléseket örökítsük meg. Továbbá fotózzuk le a beazonosítható helyszínt (ebben például az országúton egy jellegzetes facsoport is segít), illetve az úthiba arányainak érzékeltetésével (amihez bármely közismert használati tárgy megfelelő) készítsünk felvételeket, ahol jól látszik, hogy mikor, mekkora, milyen típusú gödörbe futtatott minket a balsorsunk. Egyébiránt nem árt egy-két tanút is begyűjtenünk (éjszaka amúgy nem tűnik túlságosan valószerűnek rájuk vadászni), súlyosabb kár esetén pedig hasznos rendőrségi jegyzőkönyvet felvetetnünk (csak győzzük a járőrt kivárni).

A kár megtörténtét be kell jelenteni az út fenntartójánál. Fontos tudnivaló, hogy az útszakasz kezelője a hibákra figyelmeztető és a sebességkorlátozást elrendelő táblák kihelyezése után bekövetkezett károkat nem köteles megtéríteni. Mentesül a felelősség alól, ha eleve szabálytalanul közlekedtünk (nem az út- és látási viszonyoknak megfelelő sebességgel mentünk, vagy nem tartottuk be a sebességhatárokat), ami okozati összefüggésben áll a bekövetkezett veszteséggel. A szétment gumit ne dobjuk el, a javításkor cserélt alkatrészeket is vegyük magunkhoz, mert az ügy lezárultáig mindre szükség lehet.

A kárrendezéshez a casco sajnos általában nem elég, mert a kátyúkárok összege többnyire az önrésszel hasonló mértéket mutat. Megfontolandó, hogy a rosszabb utakon az átlagnál többet közlekedők – kiegészítésként vagy önállóan – évente pár ezer forintért kátyúkár-biztosítást kössenek. Ez esetben nem nekik kell az útfenntartót becserkész ni: a biztosító utólag rendezi vele a korábban már kifizetett kártérítést.

Akárhogy is: a gödörből kikászálódva és hazatalálva mindenképpen mihamarabb vizsgáltassuk végig a kocsinkat alulról, felfedezhetőek-e további sérülések. Habár a modern kocsik műszaki megoldásai javarészt korrigálják a futómű elállítódását, mégis kevés, ha észleljük, hogy a kocsi balra vagy jobbra húz, a kormány másképpen áll, mert történhettek olyan elváltozások, amelyeket csak a hozzáértők fedeznek fel, s az elhárításuk a nagyobb (és drágább) javításokat előzheti meg.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek