Családtörténet és útkeresés – egy szobában

Az érzelmeik fogságában vergődő szereplők élete összekapcsolódik a színpaddal. Kérdés, hogy megtalálják-e a boldogságukat?

Ország-világ2020. 03. 02. hétfő2020. 03. 02.
Családtörténet és útkeresés – egy szobában

A színház éppen olyan, mint az élet – csak jobbak a fények!” – mondja a Edward DuPre (Gálvölgyi János), a hetvenes színházi legenda, aki már mindent eljátszott. A Végszó című darabban nem a színház tart tükröt az életnek, ha­nem az élet a színháznak.

Adott egy háromgenerációs család, amelyben nem könnyű boldognak lenni. Edward soha nem volt mintaapa, de most elfogyott minden pénze, az egyetlen megoldás, ha a lányához költözik. Mallory (Györgyi Anna) igazi domináns anya, korosodó Broadway-sztár, aki csillogásában és tehetségében is kissé megfakult már.

Garantált címlapsztori, ha a visszavonulását harangozza be – aztán mégis úgy dönt, marad a színészi pályán, így gyakran kerül a lapok első oldalára. Fia, Christian (Csiby Gergely) egykori gyerekszínész, napközben anyja személyi titkára, de éjszakára visszavonul a legénylakásába, hogy kipihenje anyja szeszélyeit és érzelmi viharait.

A családtagok viszonyáról árulkodik, hogy mindenki a keresztnevén szólítja a másikat, egyszer sem hangzik el az apám, a fiam vagy az anyám megszólítás. A kapcsolatukban fontosabbak a színházi ügyek, a sziporkázó megjegyzések, mint az érzelmek. Amelyekre végképp képtelenek.

A Végszó című darabban nem a színház tart tükröt az életnek, ha­nem az élet a színháznak. Fotó: szalon.rozsavolgyi.hu

Az unoka megmondja nagyapjának, hogy szereti. A válasz viszont nem az, amit várnánk. – Tudom – mondja Edward szenvtelenül, és a fiú rádöbben, hogy a felmenői képtelenek felvállalni, kimutatni, kimondani az érzelmeiket, és nem is fognak változni.

Ebbe a hármasba toppan be a fiatal ápolónő (Bajor Lili), aki mindenkivel szót ért, nincsenek érzelmi kilengései, és nemcsak fizikailag segíti Edwardot, de segít felkészülnie élete utolsó nagy szerepére, a Lear királyra is.

Belepillanthatunk, hogy színésznek lenni kemény és sokszor gyötrelmes munka, miközben harcolni kell a kritikákkal és az intrikákkal. Jól ismeri ezt a világot a szerző, Michael McKeever, aki sokat díjazott színész, rendező is, számos művét játsszák szerte a világban, Amerikától Európán át Ausztráliáig.

A Rózsavölgyi Szalonban sziporkáznak a színészek, miközben az egész egy nappaliban játszódik. De ide belefér az egész élet: a színházi és a magán egyaránt.

Ezek is érdekelhetnek