Rettenetes, az emberi vért szívóként tartották nyilván a denevéreket az évezredek során. Teljesen alaptalanul, mert a Földön élő mintegy 1200 faj között mindössze három vérszívó akad, azok is Dél-Amerikában élnek, a szarvasmarhák és baromfik vérét szívják, az embert messzire elkerülik.

Csámcsog a kis bőregér

 Mint ahogyan a nálunk honos két leggyakoribb faj, a kis patkós denevér és a nyugati piszedenevér is, melyek rovarokkal táplálkoznak.

Kishibás világelsőség
Szeretne a méregdrága üzemanyagon spórolni? Nos, feleslegesen ne hagyja fent a tetőcsomagtartót, járjon minél kevésbé kopott és megfelelő keménységűre fújt gumikkal. Előírás szerint cseréltesse le a motorolajat és a légszűrőt. Alapos ok nélkül ne kényszerítse magát sietős haladásra, bánjon mindig finoman a gázpedállal. Ha ezt teszi, akkor közel járhat a német Spritmonitor.de honlapon (https://www. spritmonitor.de/de/die_sparsamsten_autos.html) gyűjtött 345 ezer autós átlagfogyasztási adataihoz. Íme, néhány a legspórolósabb kocsi tí pu sok közül (liter/100 kilométer). Dízelek: Audi A2 3L: 3,6. Volkswagen Lupo 3L: 3,7. Citroën C1: 4,2. Smart Fortwo: 4,2. Renault Twingo: 4,7. Citroën C4 Cactus: 4,8. Toyota iQ: 4,8. Fiat 500: 4,8. Peugeot 208: 4,9. Toyota Yaris: 4,9. Benzinesek: Hyundai IONIQ: 4,8. Suzuki Celerio: 4,8. Toyota Yaris Hybrid: 4,8. Citroën C1: 5,2. Toyota C-HR Hybrid: 5,3. Honda Jazz Hybrid: 5,4. Lexus CT 200h: 5,4. Honda Civic Hybrid: 5,7. Daihatsu Sirion: 6,1. Chevrolet Spark: 6,2.
Mivel semmilyen szennyeződést nem termelnek, a különféle kormányzati kedvezmények segítségével a ma még meglehetősen drága elektromos autók belátható időn belül valamennyi benzines és dízeles járművet letarolják. (Idehaza ez idő szerint mintegy 3 ezer tisztán elektromos meghajtású és 2 ezer hibrid gépjármű robog az utakon.) A prognózisok szerint a lítiumakkumulátorok ára 2030-ra a kétharmadára csökken, húsz évvel később pedig már a világ villamosenergia-fogyasztásának egytizede jut rájuk. Ám a jelen még döcögős: hiába a szüntelen fejlesztések, a mérvadó gyártó sem nyereséges. Ok: sok a hibás alkatrész, a szállítási határidők csúsznak, nem tesz jót a kényszerű javítási dömping és a várólistás jelentkezők visszalépése. Amúgy pedig valamennyi nagy autógyártó lóhalálában iparkodik az e-autók piacára betörni, hiszen a harcmező igazából mostanában nyílik meg.
A műszaki haladás nem lassít: a tolató- és parkolóautomatika után jön a vezető nélküli jármű. Vége a hagyományos autózásnak? Volt már automataváltós kocsim, de kuplung – és pláne majd kormánykerék – nélkül szerintem dögunalmas autózni. (Rovatom jövőbeli címe: Túlélőtúra a számítógéppel.) De e hatalmas biznisz megvalósítása sem megy zökkenők nélkül: a mindent még nem tudó komputer – hiába ült sofőr is a kocsiban – halálos balesetet okozott Arizonában. A ki kit győz le összecsapásban az élenjáró fejlesztők a még nem kellően kiforrott technológiákat is csatasorba állítják, hiszen a világelsőség nagy úr… Az új jelszó tehát: el a kezekkel a volántól! Így aztán nemsokára a lovon háttal is ülhetünk, a kétkerekűeken pedig nem lesz kormány. Mindenki kapaszkodjon a fellegekbe!
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.