Életveszélyes helyzetek

A KUTATÓK GONDOLTAK a kamion- és buszsofőrökre, hogy megkönnyítsék a munkájukat. S ami a legfontosabb: ezáltal sokkal kevesebb gyalogos és biciklis kerülne életveszélybe.

Ország-világBudai Horváth József2018. 09. 19. szerda2018. 09. 19.

Kép: Budapest, 2011. március 23. Próbaútján halad a forgalomban a BKV új, MAN gyártmányú autóbusza. Kilenc hónapra tervezett tesztüzemét kezdte meg Budapesten, a 86-os járat útvonalán a BKV-flotta színére festett 18,75 méter hosszú, öt ajtóval rendelkező, tágas belső kialakítású, légkondicionált Lion's City GL típusú csuklós autóbusz. MTI Fotó: Kovács Attila, Fotó: Kovács Attila

Életveszélyes helyzetek
Budapest, 2011. március 23. Próbaútján halad a forgalomban a BKV új, MAN gyártmányú autóbusza. Kilenc hónapra tervezett tesztüzemét kezdte meg Budapesten, a 86-os járat útvonalán a BKV-flotta színére festett 18,75 méter hosszú, öt ajtóval rendelkező, tágas belső kialakítású, légkondicionált Lion's City GL típusú csuklós autóbusz. MTI Fotó: Kovács Attila
Fotó: Kovács Attila

Csodálom a behemótok kitűnő vezetőit, ahogyan se vége, se hossza járműveikkel – minden trükköt bevetve – bármerre eljutnak, ahová csak lehetséges. (Viszont a brahis, kivagyi, erőszakos pilótákat ki nem állhatom, szerencsére ők jóval kevesebben vannak.) Bámulom, amikor az útkereszteződésnél derékszögben kanyarodnak. Ez a művelet a közönséges kocsik volánja mögött ülve is meglehetősen stresszes feladat, hiszen egy időben megannyi gyalogosra és biciklisre kell figyelni, és a legkisebb hiba is csúnyán megbosszulhatja magát. Képzeljük csak el: ott, a magasban ülve, a közlekedőtársakat nemegyszer inkább csak gyanítva tekerik a kormányt a továbbhaladáshoz.

Persze nem csupán az érintett pilóták munkáját nehezítik meg a hasonló helyzetek. Bármelyik autós, midőn a bicikliutat keresztezi, rettegve ugráltatja a szemét, nehogy ne vegyen észre akár csak egyetlenegyet is a többnyire száguldó kétkerekűek közül. Ha ezt magunk elé idézzük, felrémlik az is, amikor a gyalogosok egyfajta halált megvető bátorsággal értelmezik a kanyarodó buszokkal szembeni elsőbbségüket. A sofőr nem lát mindent, így az életmentő reflex bekapcsolásával bizony érdemes erről a jogról alkalmanként lemondani, s uram bocsá’ a következő zöld jelzésnél átkelni.

Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács évente kevés híján 4000 halálos közúti teherautós balesetet regisztrál kontinensünkön, az áldozatok közül mintegy ezren gyalogosok és a biciklisták. A hozzávetőleg ezer városi tehergépkocsis-autóbuszos halálos baleset több száz gyalogos vagy biciklis életét veszi el, holott e tragédiák javarészt alacsony haladási sebességnél következnek be.

Leginkább tehát arra van szükség, hogy a sofőrök minél többet észleljenek a körülöttük zajló eseményekből, aminek a kulcsa a vezetőfülkékből kilátás jelentős fokozása. Márpedig a nehezen észrevehető, sőt láthatatlan gyalogos-biciklismopedes könnyen kerülhet életveszélyes helyzetbe. Az egyre nagyobb tudású követő kamerákkal viszonylag nagy tér fedhető le, de a látvány kiértékelése a sofőrtől időt vesz el, így a legjobb megoldást mindenképpen a lehető legkitűnőbb kilátás adja. Dr. Steve Summerskill, a brit Loughborough Design School kutatásvezetője szerint a holttér lecsökkentéséhez a vezetőnek érdemes minél közelebb lennie az úttesthez, illetve az ülését panorámaablakokkal kell körülvenni.

Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség arra törekszik, hogy a piacon kapható valamennyi teherautó-modell a jelenlegi legjobb kilátású fülkékhez hasonlóan szerelve kerüljön le a gyártósorokról. Az Európai Bizottság a közlekedésbiztonság fejlesztése során támogatja a közvetlen kilátás fokozását, ám kötelező bevezetését csupán 2028-tól tervezi. Viszont ez a késlekedés addig még sok áldozatot követelhet a gyalogosok és a biciklisek soraiból. Idehaza a Levegő Munkacsoport felkérte az emberi erőforrások miniszterét, hogy az illetékes uniós fórumokon szorgalmazza a határidő korábbra történő előrehozatalát.

FOTÓ: KOVÁCS ATTILA, MTI