Mozi otthon – az igazság művészete

Tíz nap alatt, március 1. és 10. között 30 versenyfilm, köztük több nemzetközi fesztiváldíjakra jelölt és díjazott alkotás látható majd az idei, immár 7. Budapest International Documentary Festival (BIDF) keretében.

Ország-világSzijjártó Gabriella2021. 03. 03. szerda2021. 03. 03.
Mozi otthon – az igazság művészete

Igaz, hogy a pandémia miatt az élő mozizás élményét még hiányolnunk kell, ám kevesebb mint egy mozijegy áráért az egész család otthon, online láthatja a világ legjobb dokumentumfilm-termését.

A premier vetítések után a filmek és a kapcsolódó beszélgetések elérhetők lesznek a fesztivál teljes ideje alatt a nagyközönség ­számára a BIDF honlapján és YouTube-csatornáján. Sós Ágnes rendező, a fesztivál alapítója számomra azért is kedves, mert ő készítette Magyarországon a legszebb és legtöbb filmet az idős emberekről.

Az igazság művészete alcímet viselő seregszemle filmjeit három szekcióba sorolták: a Megbocsátás, a Gonosz és a Remény Birodalmába.

A fesztivál nyitófilmjét, a Nem vagyok egyedült (Örményország, USA) íróként-rendezőként is Garin Hovannisian jegyzi. A dokumentumfilm arról szól, hogy 2018 húsvétján Örményországban egy férfi fogta a hátizsákját, bejelentkezett élőben a Face­bookon és közölte: elindul gyalog, keresztül az országon, azzal a küldetéssel, hogy az embereket békés forradalomra szólítsa. Innen indul a következő negyven nap csodával határos, igaz története.

Visky Ábel fimjének egyik jelenete.

Mesék a zárkából

Visky Ábel a kolozsvári Sapientia Egyetemen, majd a budapesti Színház- és Filmművészeti Egyetemen tanult filmrendezést, Szász János, Janisch Attila és Enyedi Ildikó tanítványaként. Mesék a zárkából című alkotása a Megbocsátás Birodalma szekcióban versenyez.

Büntetésüket töltő apák meséket írnak, amelyek alapján mesefilmek készülnek – saját maguk és otthon levő gyerekeik főszereplésével. A közös alkotói folyamat során belelátunk a fogvatartottak és családjaik párhuzamosan zajló életébe, nehezen működtethető kapcsolataik alakulásába. Kérdés: valódivá tud-e válni a fantázia világában létrejövő közelség, vagy megreked valamiféle mesterségesen létrehozott illúzió szintjén?!