Következő szintre lépett az üzemanyag-háború: egy augsburgi bíróság visszaadta egy 2012-es dízeles Golf vételárát (30 ezer euró, 10 millió forint) a vevőnek, mert az autógyár „a károsanyag-kibocsátási adatok meghamisításával az eladások és a nyereség bármi áron történő növelését célozta”.

Tankoljunk, mondjuk, sört

A cég fellebbez, szerinte a tulajdonost nem érte kár, a kocsija biztonságos és közlekedésre alkalmas.

A dízelmotorok visszaszorítása hosszabb távon megállíthatatlannak tűnik, még akkor is, ha több márka dafke takarékos dízelmotorokkal szereli vadonatúj modelljeit. Ám a benzinesek előzése is pirruszi győzelemnek tetszik: az alternatív üzemanyagok garmadája törekszik az élre.

Az LPG-vel, azaz autógázzal hajtott kocsik kezdeti népszerűsége apadóban van, aminek a műszaki-technológiától idegenkedés, az egyszeri beruházás ára, illetve a töltőállomások ritkasága az oka.

Több száz hazai kúton is tankolható a 85% bioetanolt (etil-alkoholt) és 15% benzint tartalmazó E85 jelzésű üzemanyag. Az alapanyagául szolgáló energianövények – elsősorban a kukorica – termelése jelentősen csökkenti a légköri szén-dioxid mennyiségét. Ugyanakkor 13-15 Celsius-fok alatti hőmérsékleten csak benzinnel keverve képes beindítani az autót. Megfontolandó, hogy 100 kilométeren a benzinhez képest 20%-kal több kell belőle, ami az olcsóbb ár hatását jócskán lerontja. Ellene szól, hogy az új növénytermő területek munkába állításához szerte a világban erdőket irtanak ki, s fokozódik a talajok eróziója.

Stanley Meyer amerikai feltaláló vízautóját az elektrolízisből nyert hidrogén működteti. A motor a generátorral elektromos áramot állít elő, amit a víz bontására használ fel, ezzel újabb hidrogénmolekulákat teremt, amelyek aztán a motorban elégve mozgatják az autót. A másik megoldás a tiszta hidrogénhajtás, ami ma még drága, de a gáz biztonságos tárolása és használata is további fejlesztéseket igényel.

Napjaink reális megoldása a hibrid autó: a benzin- vagy dízelmotort elektromos erőforrás egészíti ki, zárt rendszer tölti fel az akkumulátorokat. E módszerrel az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás jelentősen csökkenthető. Bár az elektromos tankolóállomások világszerte sokasodnak, a kocsik energiatárolóinak feltöltése ma még lassú és macerás feladat. Az elektromos autók borsos vételára – minden támogatás ellenére – szintén korlátozó tényező. Ám a jövő a villanyautóké: csendes és környezetkímélő használatuk döntő jelentőségű.

Még egy hír a bioetanolról. Egy új-zélandi sörfőzdében rájöttek: a munka során visszamaradó, leginkább bedöglött élesztőt tartalmazó seprőből (mint szinte minden szerves hulladékból) bioetanol állítható elő. Megszületett az E10-es sörzin, az új üzemanyag. Erre már érdemes összekoccintani a söröskrigliket!

UJVÁRI SÁNDOR FELVÉTELE

 

Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.