Aki csak teheti, vízparton vészeli át a kánikula napjait. A fürdőzésben, napozásban, édes semmittevésben gyorsan megéhezünk, megszomjazunk. Mit együnk-igyunk a strandon, hogy se a gyomrunkat, se a pénztárcánkat ne terheljük meg túlságosan?

Töltsük meg egészséges falatokkal a hűtőtáskát!

Sült hurka-kolbász, hekk hasábburgonyával és kovászos uborkával, gulyásleves, halászlé, sajtostejfölös lángos, palacsinta, fagyi, főtt kukorica – röpke közvélemény kutatásunk szerint ezek a legnépszerűbb ételek a strandbüfék kínálatában. Mit nekünk hőség?! A legnagyobb melegben sem vagyunk hajlandóak lemondani a nehéz, energiadús falatokról, melyeket többnyire egy korsó sörrel vagy fröccsel, esetleg valamilyen szénsavas üdítőitallal öblítünk le.

Pedig kánikula idején lassabb az emésztésünk, és a tömény, zsíros fogások jobban megterhelik a szervezetünket – figyelmeztet Horváthné Fejes Lívia dietetikus. De nem csak a szervezetünket, a pénztárcánkat is. Aki nem akarja a család egész heti kosztpénzét a büfékben hagyni, jól teszi, ha rákészül a vízparton töltött napra, és hűtőtáskában visz magával otthonról egészséges enni- és innivalót.

A nyári hőségben is ügyeljünk arra, hogy rendszeres időközönként együnk, s igyekezzünk az adagokat az életmódunkhoz és a fizikai aktivitásunkhoz igazítani. Ha tudjuk, hogy naponta mennyi kalóriára van szükségünk, azt osszuk legalább három részre, reggelire, ebédre és vacsorára. Fontos, hogy az elfogyasztott ételek felét zöldség és gyümölcs tegye ki: nyersen, párolva, sütve vagy levesként.

A reggelink tartalmazzon rostokban gazdag, lassan felszívódó szénhidrátokat, teljes értékű fehérjeforrást, friss zöldségeket vagy gyümölcsöket. Jó választás például a teljes kiőrlésű kenyér padlizsánkrémmel, főtt tojással és paprikával. Készíthetünk zabkását gyümölccsel felturbózva, de a natúr joghurt cukormentes müzlivel is épp ugyanolyan egészséges és tápláló.

Ebédre kitűnő választás a grillezett csirkemell salátával, a roston sült hal grill zöldségekkel. Uzsonnára fogyaszthatunk zöldség rudacskákat, házilag is egyszerűen elkészíthető fűszeres mártogatóssal. Vacsorára csinálhatunk pulykahússal töltött cukkinit, amely akár kapros túrótöltelékkel is ízletes – sorolja az ötleteket a hévízi NaturMed Hotel Carbona dietetikusa.

hűtőtáska, strand, nyaralás,

A strandon is figyeljünk oda rá, hogy mit eszünk-iszunk… Fotó: Németh András Péter

Ha a strandra csomagolunk, minden szempontból jó választás a fasírt (akár a darált húsból, akár a zöldségekből készült változat), a rántott vagy sült hús, különösen, ha teljes kiőrlésű péksüteményt és sok zöldséget (paradicsomot, paprikát, uborkát) is pakolunk mellé. Hasonlóképpen praktikusak a kenyérre kenhető különféle kencék, szendvicskrémek.

A napközbeni kisebb étkezésekhez jól záródó dobozban készítsünk össze gyümölcsöket: felkockázott sárga- vagy görögdinnyét, nyári almát, barackot, szilvát, szőlőt. A gyümölcs frissít, oltja a szomjat, laktat, ráadásul tele van vitaminnal. Egy másik dobozba csomagolhatunk kekszet, sós vagy édes muffint, nem olvadó, nem romlandó süteményt. Napozás közben a szervezet a fokozott verejtékezéssel nemcsak folyadékot, hanem ásványi anyagokat is veszít, ezért mindenképpen vigyünk magunkkal vizet, teát vagy limonádét.

A cukros üdítők csalókák: itatják magukat, de nem oltják jól a szomjunkat, és rengeteg kalóriát tartalmaznak. A szeszes ital fogyasztását a hőségben kerülni kell: az alkohol és a nagy meleg külön-külön is megterheli a szervezetet, megviseli a keringési rendszert, olyannyira, hogy az akár össze is omolhat.

Mindez persze nem jelenti azt, hogy ne csábulhatnánk el olykor, hiszen a nyaraláshoz vagy egy strandolós hétvégéhez hozzátartozik a ropogósra sült hekk, a jó kis lángos, a korsó hideg sör. Ám ha a szabadságunk ideje alatt is fittek, energikusak és egészségesek szeretnénk maradni, válogassuk meg gondosan, hogy mit eszünk, mit iszunk!

Hozzászólások

Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.