Túlélőtúra a volánnál – Harcban a bűzzel meg a szmoggal

Ismerősöm kérdezte, szerintem a hibrid vagy az elektromos autóké-e a jövő? Nos, az biztos, hogy az elektromos a nyerő, míg a hibrid átvezet a környezetkímélő közlekedésbe.

Ország-világBudai Horváth József2018. 01. 11. csütörtök2018. 01. 11.

Kép: Tesla sales campaign at a mall in San Diego showing the model S, in October 2015. According to Tesla this car makes about 230 miles per charge., Fotó: Frank Duenzl

Dashboard Tesla model S
Tesla sales campaign at a mall in San Diego showing the model S, in October 2015. According to Tesla this car makes about 230 miles per charge.
Fotó: Frank Duenzl

Persze azért ne feledjük: a villanymotor hajtotta járművek gyártásához felhasznált anyagok előállítása roppant energiaigényes, ami manapság alapvetően a füstöt okádó erőművek üzemeltetését jelenti.

De mitől hibrid a hibrid? Az átlagos hibrid rendszernél a benzinmotor működését a villanymotor és a nagy hatékonyságú lítiumion akkumulátor segíti. Megálláskor a benzinmotor automatikusan lekapcsol, az elektromos berendezések az akkumulátorokról működnek tovább.

Elinduláskor a villanymotor újraindítja a benzinmotort, amelynek munkájába ezután besegít, csökkentve az üzemanyag-fogyasztást.

Lassításkor a rendszer az autó mozgási energiáját elektromos árammá alakítja át, s így hatékonyan tölti az akkumulátort.

Számoljunk csak. Ötliteres átlagfogyasztást alapul véve, 15 ezer kilométer éves futásteljesítménnyel és 350 forintos üzemanyagárral kalkulálva évente 52 500 forint takarítható meg. Mivel a hibrid autó legkevesebb egymillióval drágább a „simánál”, a vételár különbsége a kisebb fogyasztás alapján nagyjából 19 esztendő alatt térül meg.

Ne becsüljük le az eredményt: kis sasszé ez a tulajdonosnak, de nagy lépés az emberiségnek. A hatalmas ugrás pedig a tisztán elektromos autó. Már a Volkswagen is nagyot dobbantott: 2020-ra évi 400 ezer, 2025-re pedig már 1,5 millió elektromos és hibrid gépjárművet kíván értékesíteni Kínában.

(Állítólag egyes típusok 400-600 kilométert is megtesznek majd egyetlen töltéssel, ami nem rossz ígéret.)

A kínai kormány pedig azt tervezi, hogy 2040-től megtiltja a belső égésű motorral működő autókgyártását és eladását. Amúgy pedig az egész világ a villanyautók lázában ég. Akkumulátorgyárak épülnek (nálunk is), töltőhálózatokat terveznek mindenfelé, se szeri, se száma az új és még újabb modelleknek.

Egy zöld rendszámos családi kocsi ára ma Magyarországon – az államtól bezsebelhető másfél milliós támogatással, áfával együtt – úgy 8-10 millió forint. Száz kilométerre jelenleg mintegy 600 forintos villanyszámlára számíthatunk.

A gyártók az akkumulátorokra több év vagy 200 ezer kilométer, az autóra 5 év kilométer-korlátozás nélküli garanciát vállalnak. A szervizköltség a minél kevesebb kopó alkatrész függvényében egyre alacsonyabb.

Ugyanakkor idehaza törvény készül, melynek egyik sarkalatos pontja kimondja: amint az áram áthalad az elektromos töltőponton, villamosenergia-termékből jogilag üzemanyaggá változik. Az elektromos járművek tömeges elterjedésével egy időben a benzinés gázolajfogyasztás csökkenésével kieső jövedéki adót az állam várhatóan az autóáramból pótolja.

Egyes szakértők másfél évtizedre saccolják nálunk a villanyautók felfutásának ütemét. Azért – drágább áram ide vagy oda – jó lenne ezt az időt lerövidíteni… 
 

Ezek is érdekelhetnek