Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Hogy a könyveknek megvan a maguk sorsa, azt jól tudjuk. Ám azt talán már nem mindenki, hogy mit is értett ezen a bölcseleten Terentianus Maurus mester, a II. század végi római stiliszta. Hát azt, hogy a könyvek sorsa leginkább attól függ, megérti-e őket az olvasó. És a festmények sorsa vajon mitől függ? Alább kiderül: a megértés mellett az sem baj, ha a kép nem hamis…
Kép: Pécs, 2011. március 7. Csontváry Kosztka Tivadar hamisítói által készített mintegy ötven festményből nyílt kiállítás Pécsett, a Művészetek és Irodalom Házában. A képeket még az 1930-as években Gegesi Kiss Pál vásárolta meg, mint eredeti Csontváry műveket. MTI Fotó: Kálmándy Ferenc, Fotó: Kálmándy Ferenc
A minap egy különös kiállítás zárt be Pécsett. Különös, hiszen a festészeti bemutatókon a legnagyobb szégyennek számít, ha a valódi képek közé véletlenül egy hamisítvány kerül, ám ott csakis ilyesmivel találkozhatott a nagyérdemű. A Pszeudo (nem valódi) Csontváry címet viselő tárlaton csupa olyan kép került a falakra, amelyeket a nagy festő stílusában, az ő motívumrendszerét használva alkotott – valaki más. A különös kiállítás a talán legkülönösebb magyar festő: Csontváry Kosztka Tivadar története.
Bár inkább három férfié…
Az egyes számú főhős természetesen a zseniális festő, aki igazából nem tartozott egyetlen festészeti irányhoz sem; önmagát napútfestőnek titulálva teremtett egy addig soha nem látott képi világot. Idehaza csekély elismerésben, inkább értetlenségben és gúnyban volt része, noha a külföldi kritikusok az 1907-es párizsi kiállítása után elismerően nyilatkoztak róla. (Picasso például így: „Nem is tudtam, hogy rajtam kívül más nagy festője is volt századunknak…”) A szokásosan megtapasztalható honi értetlenséghez valószínűleg különc, excentrikus egyénisége és életvitele, látnoki-prófétai allűrjei is hozzájárultak. Csontváryt jó szokás volt „félnótásnak” tekinteni, s ha kivételesen elismerték művészetét, a festő emberről somolyogva terjesztették a furcsábbnál furcsább történeteket. Például azt, hogy a világ legkülönbözőbb pontjairól küldött sürgönyöket hol a Japán kávéház törzsasztalánál gyülekező művészeknek, hol a kormánynak arról, hogy a plen-airt „feltalálta”, a fővárosnak, hogy mikor melyik vonattal érkezik, vagy a császári kabinetirodának, hogy mi is történjék a megfázott Ferenc Józseffel: „Királyt napra kitenni” – szól a híres távirat… Akik a Japán kávéház művészasztalánál megkapták Csontváry üzeneteit, elnézően mosolyogtak rajta – ma viszont Csontváry képe trónol a Magyar Nemzeti Galéria fő helyén, és az asztaltársaság leghangosabban nevetgélői a galérián kívül rekedtek.
Történetünk kettes számú főhősét a hatvanhat éves korában, 1919-ben elhunyt Csontváryhoz rokoni szálak fűzték, ismerhették is egymást, hiszen Gerlóczy Gedeon – róla lesz szó – 1919-ben már 24 éves volt. Gerlóczy híres orvosdinasztiából származott, de a családi hagyományokat megtörve, a József Nádor Műegyetemen szerzett diplomát, s közel négy évtizeden keresztül Budapesten dolgozott mint elismert, jó nevű építész. Ezúttal nem míves épületei miatt emlékezünk rá, hanem korszakos tette okán: ő volt ugyanis az, aki megmentette az enyészettől Csontváry képeit. Gerlóczy 1919 októberében a Fehérvári úton keresett magának üres lakást, amikor Csontváry műtermét is megtekintve találkozott az ott maradt hagyatékkal. „A műteremben koporsószerű ládák voltak, bennük feszítővasak, keretek, továbbá az egyik ládában a Baalbek, csuklósan összehajtott állapotban” – mondta később. Hát igen, Csontváry örökösei is tébolyultnak tartották a festőt, a vásznait bútorszállító lovas kocsisoknak ajánlották megvételre, a kéziratokat pedig tűzbe akarták hajítani. Belegondolni is szörnyű, hogy mondjuk a négyszer hét méteres Baalbek – amelyet Csontváry talán a legjelentősebb művének tartott – védte volna esőtől, hótól a szállítandó nachtkasztnikat… Gerlóczy, a legendával ellentétben, nem fillérekért, hanem elég jelentős összegért: 20-25 ezer svájci frankért váltotta meg az enyészettől a képeket. A vicc az, hogy nem a „pingálást” adták el neki, a vásznaknak volt ekkora az értékük: Csontváryról tudjuk, hogy mindig is a legjobb minőségű vásznakat rendelte egy düsseldorfi cégtől, amely nemegyszer húzódozott a szokatlan méretektől, de Csontváry soha, egyetlen centimétert sem engedett.
A hármas számú hősünk lesz tulajdonképpen a legfontosabb, hiszen ez a történet nem jöhetett volna létre nélküle. Ő pedig az 1993-ban, 93 éves korában elhunyt Gegesi Kiss Pál Kossuth-díjas orvos, gyermekgyógyász, gyermekpszichológus, a Magyar Tudományos Akadémia rendes tagja, az I. Számú Gyermekklinika igazgatója, egyetemi rektor, a gyermekgyógyászati kardiológia jelentős alakja, a gyermekkori agydaganat, cukorbetegség és fertőzéses eredetű szervi elváltozások tudós kutatója. Aki mindeközben az ország tíz legjobb teniszezőjének egyike, Davis-kupa-csapattag volt, ennek megfelelően humoros, laza társasági ember, „munkaidőben” viszont borzasztó kemény, céltudatos, szigorú professzor. Hét gyermeket nevelt, mind a hét diplomás lett. Mindezek mellett a festészet avatott szakértője, nagyszívű mecénásként és kifogástalan érzékű műértőként személyesen ismerte a két világháború közötti festők többségét: Márffy Ödönt, Egry Józsefet, Barcsayt, Kassákot, Bokros Birmant, Szántó Piroskát vagy éppen Anna Margitot. Többedmagával ő alapította meg a magyar művészettörténetben mérföldkőnek számító Európai Iskolát, amely nyitás volt az európai szellem, az európai modernizmus felé.
És hát ő volt az is, aki mindeközben megvett vagy 150 hamis Csontváryt…
De hát hogyan? És kitől? És hogyhogy nem vette észre, hogy átverték?
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu