Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Hagyományos üzemanyag vagy bioetanol? A kérdést több olvasónk is feltette azt követően, hogy néhány héttel ezelőtt egy bioetanollal kapcsolatos interjú jelent meg rovatunkban. A válaszban szerkesztőségünk autós szakértője segít.
Kép: KecskemŽt, 2010. m‡rcius23. E85-šs źzemanyag, etanol. Fot—: Ujv‡ri S‡ndor
Ki ne szeretne 330 forint helyett 215-ért tankolni? Mostanában meglehetősen aktuális a kérdés, hiszen történelmi csúcsokat döntöget a 95-ös benzin ára, és a pesszimistább szakértők egyenesen 350 forint körüli árat jósolnak a nyárra. Pedig van egy legális megoldás, amivel jelentősen csökkenthető egy-egy tanknyi üzemanyag ára: ez a bioetanol, más néven az E85. Túl szép, hogy igaz legyen? Sajnos ez a helyzet.
A bioetanol olyan víztelenített alkohol, amelyet biológiailag megújuló energiaforrások felhasználásával állítanak elő, és üzemanyagként alkalmaznak. E85 néven tankolhatjuk a végleges keveréket; ebben van 15 százaléknyi hagyományos benzin is, ami a tiszta bioetanolhajtás hátrányait – például a nehéz hidegindítást – hivatott orvosolni. A kúthálózat egészen tisztességes, itthon már közel 50 kúton hozzáférhető az E85. A ma működő technológiák már nem a hasznos termést dolgozzák fel, hanem a cellulózt (például a kukorica szárát), a szerves hulladékot vagy éppen a szemetet.
Nyugat-Európában nagy népszerűségnek örvendenek a bioetanolos autók, elsősorban a jóval alacsonyabb károsanyag-kibocsátásuk miatt – de vajon van-e létjogosultságuk Magyarországon? Merthogy egészen pontosan annyi hátulütője van, mint amennyi előnye. Nézzük először a napos oldalát. A legfontosabb, hogy jelentősen, több mint 100 forinttal olcsóbb litere, mint a 95-ösnek, és tisztább is, így az üzemanyagrendszert, benzinszűrőt jobban kíméli. Másodszor: az etanol elégetésével ugyanannyi szén-dioxid szabadul fel, mint amennyit a növény azt megelőzően lekötött – igaz, az előállítása során is keletkezik káros anyag. A teljesítmény is érezhetően növekszik, nagyjából 10-15 százalékos javulásra számíthatunk.
Hátránya, hogy amennyit nyerünk a benzinkútnál egy-egy tankoláskor, majdnem ugyanannyival – 15-20 százalékkal – növekszik a fogyasztás is, mivel fajlagos energiája alacsonyabb a benzinénél.
Ne lepődjünk meg, ha hidegen nehezen vagy egyáltalán nem indul az autónk – ez is egy jellemzője az E85-ösnek, persze ez is orvosolható a legtöbb esetben egy kis elektronikai állítgatással. Ráadásul a bioetanolt csak úgy nem lehet a benzines autónkba tölteni, mi semmiképpen nem javasoljuk.
Ha az említett hátrányok ellenére a környezetet helyezi előtérbe az olvasó, két módon tehet szert bioetanolos autóra. A legkézenfekvőbb, hogy vásárol egy gyárilag felkészített E85-kompatibilis kocsit: ilyet a Saab és a Volvo már jó néhány éve gyárt, de már olcsóbb Peugeot-modelleket is megvásárolhatunk E85-készen. Ezek az autók normál benzinnel is mennek, mi választhatjuk tehát ki, mivel akarunk járni. Közös jellemzőjük, hogy 20-30 lóerős teljesítménynövekedés tapasztalható bioetanolos közlekedésnél.
A már meglévő autónkat is átalakíthatjuk alkoholistává, ez nagyjából 60-80 ezer forintot kóstál, viszont visszacsinálható és nagy kockázata nincs. A tapasztalatok alapján azonban az átalakítást követő egy hónapban többször is finomhangolást kell végezni az autón, hogy ne fulladjon le. Ha kész, egy kapcsolóval válthatunk a normál és az E85 üzem között.
Több tízezer kilométer tapasztalattal rendelkezők sem számoltak be hosszú távon jelentkező rejtett hátránnyal.
Egy előnyt azonban még nem említettünk: mezőgazdasági és földrajzi helyzetünkből adódóan a régió vezető bioetanol-előállítói vagyunk, így ha sokan áttérnének az alternatív üzemanyagra, csökkenhetne az olajfüggőségünk, és ez nagyban javítaná Magyarország gazdasági helyzetét.
És hogy vajon kik járnak jobban, a bioetanolosok vagy a benzinesek? Azok, akik közel laknak az ukrán határhoz: odaát ugyanis a 95-ös benzin olcsóbb, mint nálunk a bioetanol...
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu