Jó üzlet az olvadás

Szigorítani akarják az Északi-sarkvidék hajózási szabályait az érintett államok politikusai a Jeges-tenger gyors olvadása miatt. A XXI. század közepére nyaranta két-három hónapra is jégmentessé válhat a sarkvidék, ami jelentősen csökkentheti a teherhajózás költségeit.

Zöld FöldUjlaki Ágnes2011. 02. 08. kedd2011. 02. 08.

Kép: ARCTIC OCEAN – The Canadian Coast Guard Ship Louis S. St-Laurent makes an approach to the Coast Guard Cutter Healy in the Arctic Ocean Sept. 5, 2009. The two ships are taking part in a multi-year, multi-agency Arctic survey that will help define the Arctic continental shelf., Fotó: U.S. Coast Guard photo by Petty

Jó üzlet az olvadás
ARCTIC OCEAN – The Canadian Coast Guard Ship Louis S. St-Laurent makes an approach to the Coast Guard Cutter Healy in the Arctic Ocean Sept. 5, 2009. The two ships are taking part in a multi-year, multi-agency Arctic survey that will help define the Arctic continental shelf.
Fotó: U.S. Coast Guard photo by Petty

Ez pedig már elég hosszú idő ahhoz, hogy felkeltse a hajózási társaságok érdeklődését. E fejlemény átrendezheti a tengeri kereskedelem térképét, felértékelve például az Alaszkát Oroszországtól elválasztó Bering-szoros szerepét.

Az olvadás miatt a legnagyobb kockázat a több száz, olykor több ezer utast szállító nagy turistahajókat fenyegeti, ha az Északi- vagy Déli-sarkvidék térségébe látogatnak. Szakértők szerint nem a hozzáértésen, hanem a szerencsén múlott, hogy eddig nem történtek Titanic-típusú tragédiák.

Az Északi-sarkvidék az olvadás miatt egyre inkább megnyílik az olaj- és gázkitermelés előtt is, mivel a klímaváltozás fokozottan érezteti hatását az északi területeken. Az olvadás gazdasági jelentőségét jelzi, hogy két német teherszállító hajó 2009-ben 7400 kilométerrel tudta megrövidíteni Dél-Koreából Hollandiába tartó útját azzal, hogy a Szuezi-csatornán át vezető hagyományos útvonal helyett az orosz partokat követte a Jeges-tengeren.

Ezért egyre sürgetőbb a kényszer a megegyezésre egy új, kötelező érvényű sarkvidéki hajózási szabályzatról. Az új szabályozás kiterjedne a jégálló hajóépítési technikákra, valamint új felszerelésekre és navigációra vonatkozó előírásokra is.

Az Északi-sarkvidéki Tanács (Arctic Council) nyolc tagállama a tervek szerint májusban egyezik meg az új keresési és mentési szabályokról a térségben. A tanács nem tervezi fizetőssé tenni az áthaladást a sarkvidéki vizeken. Egyébként van miért aggódniuk az érintett országoknak: a nagyobb forgalom fokozott vízszennyeződéssel is jár.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek