Meglepő eredménnyel zárult a National Geographic tizenhét országra kiterjedő felmérése, hogy mely nemzetek a legkörnyezettudatosabbak. Lehull a lepel a „fejlett, nyugati” országokról…

Kik a legzöldebb fogyasztók?

A National Geographic és a GlobeScan kutatói a környezettudatos fogyasztást vizsgáló nemzetközi felmérésük során 17 országban összesen 17 ezer embert kérdeztek meg a környezetterhelés szempontjából kritikusnak tekinthető fogyasztói szokásaikról. A közlekedési, energiafogyasztási, élelmezési és vásárlási szokásokra kitérő kutatás szerint a környezettudatos életmód egyre jobban terjed, még ha nem is egyenletes mértékben. – írja az ELTE-TáTK hírlevele.

Kiderült azonban, hogy korántsem a fejlődő országok állampolgárai terhelik leginkább a környezetüket – sokkal inkább az iparilag és gazdaságilag fejlett nyugati államok. A válaszok alapján számolt úgynevezett Greendex skálán India, Brazília és Kína érte el a legjobb helyezést, míg a britek, franciák, kanadaiak és a listát záró Egyesült Államok fogyasztói kapták a legrosszabb minősítést. Biztató eredmény viszont hazánk hetedik helyezése a tizenhét vizsgált ország közül.

Az immár harmadik éve összeállított Greendex felmérés szerint tavaly óta a vizsgált tizenhét ország közül tízben, a 2008-ban kérdezett tizennégy ország közül tizenhárom esetében mutatható ki pozitív irányú változás. Az adatok szerint Indiában, Oroszországban, Mexikóban, Kínában, Japánban, Nagy-Britanniában, Kanadában, az Egyesült Államokban és Magyarországon javult a környezettudatos magatartás mértéke, míg Németországban, Spanyolországban, Svédországban, Franciaországban és Dél-Koreában romlottak a mutatók.

A felmérés során a legnagyobb mértékű változást a háztartások energiafogyasztásának csökkentése terén tapasztalták. A zöldebb háztartásvitelre irányuló erőfeszítések terén a brazil, indiai és mexikói fogyasztók jeleskedtek, de az amerikaiak, britek, ausztrálok és magyarok is jelentősen javítottak. A kisebb és fenntarthatóbb energiafelhasználást a megkérdezettek többsége a magas energiaárakkal magyarázta – igaz, az egyes országok esetében 20 és 50 százalék között volt azok aránya, akik környezetvédelmi megfontolásokkal indokolták döntéseiket.

A közlekedési szokásokat tekintve a brit, kanadai és indiai fogyasztók változtattak jelentős mértékben az „egy autóban egy autós” gyakorlatán. A vízkészletek megőrzésével leginkább az indiai és orosz fogyasztók törődnek.

Kínában, Indiában és Oroszországban nőtt azok száma, akik az elromlott eszközöket nem lecserélik, hanem javíttatják, míg a britek, kanadaiak és amerikaiak a tönkrement holmikat újrahasznosítják. A legtöbben – különösen a francia és kanadai vásárlók – nem számítanak a bolti ingyen műanyag szatyrokra, s már saját táskával mennek vásárolni. Vásárlásaik során a britek és japánok nem igazán, de az indiai és kínai fogyasztók kifejezetten keresik a környezetbarát termékeket, s ők azok, akik a leginkább kerülik a túlcsomagolt cikkeket.

A National Geographic szakértői arra is kíváncsi voltak, hogy a válaszadók miért nem tesznek méh többet a környezet védelme érdekében. A megkérdezettek a nem cselekvést leginkább azzal indokolták, hogy a legtöbb cég egyébként is hamisat állít termékei környezetterheléséről, így a maguk erőfeszítései kárba vesznek. Sokan úgy látják, az egyéni változtatások mindaddig nem lehetnek eredményesek, amíg a nemzeti kormányok nem hoznak határozott intézkedéseket a környezet védelme érdekében.

Kattitnson a grafikonra és megnyílik a képgalériánk!

Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.