Van egy történetünk

Elsőként menekült a kapitány

ABCUjlaki Ágnes2006. 02. 10. péntek2006. 02. 10.
Van egy történetünk

Ki ne ismerné azt a toposzt, hogy a kapitány hagyja el utolsóként a süllyedő hajót? Ezt az alapvető, íratlan szabályt igen ritkán szegték meg az emberiség történetében. Most mégis megesett.
Az utóbbi évtizedek legsúlyosabb hajószerencsétlensége következett be a Vörös-tengeren: az al-Salam 98 nevű egyiptomi komp 1415 utassal a fedélzetén elsüllyedt. Eddig csupán 468 túlélőt sikerült kimenteni. A tragédiához hibás döntések, kötelességmulasztások és felelőtlen, cinikus tettek láncolata vezetett. A túlélők elmondása szerint indulás után mintegy másfél órával tűz ütött ki a hajó belsejében. Még csak kilencven kilométerre távolodtak el a szaúdi parttól, a hajó mégsem fordult vissza, hanem folytatta útját Egyiptom felé. A kapitány nyilvánvalóan úgy ítélte meg, hogy könnyen megbirkóznak a tűzzel. Segélykérő jelzéseket sem küldtek, s még vagy két órát tovább hajóztak. A lángok elfojtásához a legénység töméntelen tengervizet szivattyúzott a hajóra. A hatalmas mennyiségű víz is oka lehetett annak, hogy a hajó felbillent. Az utasok közt pánik tört ki, mire a legénység sokukat, főként nőket, betuszkolta a kabinokba, és rájuk zárta az ajtót. Amikor a lángok már elharapóztak, a be nem zárt utasok a hajó biztonságosabbnak gondolt oldalára tódultak. Az egyensúlyát végképp elveszítő hajó ekkor felborult, és nagyon gyorsan, alig öt perc alatt elsüllyedt.
Arról is beszámoltak a szemtanúk, hogy a kapitány elsőként menekült el az égő, de még úszó hajóról, sorsukra hagyva utasait. Nem teketóriázott a legénység sem, a tengerészek közül egy sem veszett a tengerbe. Mulasztott a parti őrség is: az első mentőhajókat csak nyolc és fél órával azután irányították a helyszínre, hogy a hajó eltűnt a radar képernyőjéről.  A helyszín tragikus képet mutatott, sok áldozatot viszont nagyon messzire elsodort az áramlat. Bár a víz nem hidegebb 19-20 Celsius-foknál, de a megsebesült, sokkos állapotban lévő utasok számára ez csak csekély mértékben javította a túlélési esélyeket. Azért csodák most is történtek, mint például az ötéves Mohamed Hassaneinnel, aki a mentőövben közel két napig hánykolódott a tengerben, mire megmentették.
Az egyiptomi államfő még a baleset napján Hurgadába utazott, amelynek kórházaiban a sérülteket ápolják. Hoszni Mubarak elnök elrendelte, hogy minden áldozat családja 5200 dollár kártérítést kapjon, míg az életben maradt utasoknak fejenként 2600 dollár fájdalomdíjat fizet a kormány. Az áldozatok feldühödött rokonai megtámadták a kompot működtető társaság irodáját, összetörték a berendezést és felgyújtották az épületet. A vizsgálat folyik, a kormány azt ígéri, hogy a felelősöket szigorúan megbüntetik. A kapitány eltűnt. Vagy szökésben van, vagy pedig a hatóságok védőőrizetben tartják a hozzátartozók haragjától tartva.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek